
This document is taken from Section Eight of:- 

Guardianlies.com 

 
 
 

A Dastardly Campaign 
 
 

The conspiracy to bring about The Guardian’s ownership of the Sunday 
newspaper, The Observer, through a smear campaign directed against its 

proprietor, editor and staff 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jonathan Boyd Hunt 
 

e-mail: jbhunt@guardianlies.com 



 2

 
Index 

 
 

                   page 
 
Foreword            3 
 
Chapter One:  Background: March 1985 - June 1987     4 
 
Chapter Two:  First Victim         12 
 
Chapter Three:  More Journalists Sacrificed to the Cause    17 
 
Chapter Four:  Defend an Enemy and Smear a Friend: All Part of the Plot 25 
 
Chapter Five:  More Evidence Vindicating The Observer’s Staff   32 
 
Final Word            38 
 



 3

Foreword 
 
Within months of beginning research in May 1997 into The Guardian’s ‘cash for questions’ campaign, 
freelance journalists Jonathan Boyd Hunt & Malcolm Keith-Hill identified evidence that The Guardian’s 
staff had forged documents and lied in its reporting and signed witness statements to shore up its defence 
to libel actions brought against the paper by Conservative MP Neil Hamilton and the lobbyist Ian Greer. 
 
Over the following months Hunt & Keith-Hill identified several of those involved in The Guardian’s 
conspiracy, one of whom was The Guardian’s comment editor David Leigh, and a Labour Member of 
Parliament named Dale Campbell-Savours.   
 
Further research by the two freelances unearthed evidence of another campaign involving Leigh and 
Campbell-Savours which had also gone undetected: a campaign to undermine Lonrho’s ownership of 
The Observer newspaper by smearing its proprietor and journalists.   
 
Their objective was to create the prevailing view in the media, and through the media British society, 
that Lonrho’s chief executive Roland ‘Tiny’ Rowland was an ‘interfering proprietor’ who dictated 
stories to his staff to further Lonrho’s business interests, and therefore a person who was clearly unfit to 
run a newspaper.  For the plan to work Leigh and Campbell-Savours also needed to characterise The 
Observer’s editor and staff as “Rowland’s lapdogs” who willingly wrote up stories that their proprietor 
wanted publishing. 
 
Neither Campbell-Savours nor Leigh were troubled by the fact that their actions would result in decent 
journalists having their reputations tarnished: the evidence shows that they colluded and undertook 
separate but complementary activities in Parliament and in the media alleging that The Observer’s 
journalists wrote up articles, even false articles, at Rowland’s behest.  The British media’s favourite 
newspaper, The Guardian, then gave these allegations a full airing, which other journalists then 
repeated, until the charge: “Rowland dictates stories to his poodles” became etched into the annals of 
history as fact.   
 
It is inconceivable that this plan did not have the collusion of The Guardian’s editor Peter Preston and 
The Guardian’s chairman Hugo Young, and far more likely that Preston had actually instigated it 
himself with Young’s blessing.   
 
Preston and Young certainly had the motivation.  He and The Guardian’s board, the Scott Trust, chaired 
by Young, had for years tried to buy the Sunday Observer to put The Guardian on an equal footing with 
Britain’s other broadsheets.  However, Tiny Rowland had refused all of Preston’s offers to buy the 
paper.  The thinking behind the scheme that Preston, Leigh, and Campbell-Savours hatched was that the 
Lonrho board would end up believing the “interfering proprietor” charge and become so weary of the 
bad publicity that they would eventually sell The Observer over Rowland’s head, whereupon The 
Guardian would pounce and acquire it for itself.   
 
Which, as it happens, is what eventually took place a few years later on 1 June 1993. 
 
As a consequence of this campaign, the standing of The Observer’s editor, Donald Trelford; the paper’s 
political editor, Adam Raphael; and its City editor, Melvyn Marckus; were ruined.  Moreover, the 
painstaking research undertaken by Marckus and his two financial journalists Lorana Sullivan and 
Michael Gillard, plus freelance Peter Wickman, which had exposed one of the political scandals of the 
age worthy of the highest press awards, were also damaged beyond recovery.   
 
This document proves that the charges against Tiny Rowland and The Observer’s journalists under his 
proprietorship are entirely without foundation. 



 4

Chapter One 
 

Background: March 1985 — June 1987 
 
Dale Campbell-Savours’ & David Leigh’s attacks on The Observer began on 23 March 1989.  However, 
as will become clear later, to determine whether their allegations of editorial interference have any 
validity one has to examine events that began four years earlier in March 1985, when Mohamed Al 
Fayed and his brothers made their full bid for the Harrods store chain House of Fraser. 
 
 

1984 
15 February 1984: Three MPs who sat on the Conservative back-bench trade & industry 
Committee — namely its chairman Michael Grylls, its secretary Tim Smith, and its vice-chairman 
Neil Hamilton — take an interest in a battle for the ownership of Harrods department store being 
waged by controversial tycoon Tiny Rowland of Lonrho plc.   

The Conservative backbench trade & industry committee is not an official parliamentary committee, but rather a 
Conservative Party committee made up of backbench Conservative MPs, whose purpose is to act as the conduit through 
which backbench opinion on trade & industry matters is communicated to the Secretary of State for Trade & Industry 
and his junior ministers. 

The three Conservative MPs had been invited to lunch by Professor Roland Smith, chairman of House of Fraser, 
parent of Harrods.  Professor Smith had invited the MPs to give them a briefing on how the controversial tycoon, Tiny 
Rowland, Chief Executive of mining-to-retailing conglomerate Lonrho plc, was making hostile manoeuvres to buy the 
company.  Professor Smith and the majority of the Fraser board were against Lonrho owning Harrods — as was the 
Conservative government, which had forced Lonrho to give undertakings not to mount a bid for the company until 
cleared by the government to do so.  

------------------------------------------------------------- 
 

1985 
 
ON SUNDAY 3 MARCH 1985 the House of Fraser board recommended acceptance of a £615 
million bid for the company from Mohamed Al Fayed and his two brothers.   

The special board meeting took place at a suite in the Grosvenor House Hotel, London.  The Fayed brothers’ bid had the 
full backing of House of Fraser’s chairman, professor Roland Smith.  It was based on an offer document prepared by the 
Fayeds’ merchant bankers, Kleinwort Benson, which stated that the Fayeds’ wealth had been generated over generations 
through cotton and shipping interests.   

Lonrho, which had itself aspired to owning House of Fraser, had been prevented from making a bid of its own as a 
consequence of undertakings that the company had been forced to give the Office of Fair Trading.   

 
ON 7 MARCH 1985 London’s Evening Standard published a story airing Tiny Rowland’s claims 
that Mohamed Al Fayed’s bid was being financed by the Sultan of Brunei.   

The story, entitled ‘Tiny points to Sultan as bidder’, reported that Lonrho’s chief executive Tiny Rowland claimed to 
possess copies of documents proving that Fayed had acquired the Sultan of Brunei’s powers of attorney, such as one 
which had empowered Fayed to purchase the Dorchester Hotel on the Sultan’s behalf a few months earlier.  

 
ON 8 MARCH 1985 the London Evening Standard’s stablemate, The Daily Mail, published a 
prominent full-page article endorsing Mohammed Al Fayed’s claimed wealth.   

The article, by Brian Vine, entitled: ‘The Pharaoh who’s poised to rule Harrods’, reported as fact the false statements of 
the Fayeds’ wealth and background contained in the offer document for House of Fraser prepared by the Fayeds’ 
merchant bankers, Kleinwort Benson, and other false statements culled from press handouts concocted by Fayed’s PR 
guru, Brian Basham, of PR company Broad Street Associates.   

The high profile that the Mail gave the article had the effect of neutralising Tiny Rowland’s allegations, as aired in 
the Mail’s sister paper the Evening Standard, the day before. 

 



 5
ON 10 MARCH 1985 The Sunday Times published a prominent article endorsing the Fayed 
brothers’ claimed wealth. 

The article, by City Editor Ivan Fallon, entitled: ‘Selling the national jewels’, followed the line in the Mail article with a 
few embellishments.  The most notorious of these concerned the claim that the Fayeds’ grandfather had grown cotton 
along the Nile delta which was then shipped in his own freighters to England, to which Fallon had added a rider that this 
cotton had then been spun in Lancashire and had ended up as bed linen sold in Harrods.  Another new claim was that 
Fayed’s son, Dodi, ‘had been to Sandhurst’. 

Vine referred to Tiny Rowland’s claim that Fayed was using the Sultan’s cash and belittled it by referring to the list 
of assets that the Fayed brothers supposedly owned around the world.  

 
ON 10 MARCH 1985 The Observer published an article airing Tiny Rowland’s claims that 
Mohamed Al Fayed was using the Sultan of Brunei’s cash to buy Harrods. 

Penned by City Editor Melvyn Marckus and entitled ‘This bloody Harrods battle’, Marckus warned that the Fayeds’ bid 
for House of Fraser remained unchallenged whilst Lonrho remained bound by undertakings not to bid for the stores 
group.  Marckus aired the opinions of Egyptian diplomat Dr Ashraf Marwan and Fayed’s former brother-in-law, Adnan 
Khashoggi, that Fayed’s wealth could not possibly exceed $100 million — i.e. one tenth of the bid.  Fayed immediately 
issued a libel writ against The Observer. 

 
ON 11 MARCH 1985 Mohamed Al Fayed won control of House of Fraser.   

The deal was given the immediate blessing of Margaret Thatcher and her Secretary of State for Trade & Industry, 
Norman Tebbit, who accepted the Fayeds’ bankers’ & solicitors’ endorsements of their claims that they had acquired 
their wealth from cotton and shipping interests going back generations.  

 
ON 14 MARCH 1985 Trade Secretary Norman Tebbit announced that he would not refer the 
Fayeds’ bid to the Monopolies & Mergers Commission or the Office of Fair Trading. 

The deal went through immediately.  Later that same day, though the gesture was now worthless, Tebbit finally removed 
from Lonrho its undertakings which had prevented it from bidding for the stores group.   

Later that evening, Mohamed Al Fayed attended a banquet at No. 10 Downing Street in the honour of President 
Mubarak of Egypt.  Fayed sat next to Thatcher’s daughter, Carol, during the meal.  The invitation had been arranged by 
Margaret Thatcher’s personal adviser, Sir Gordon Reece, who, incidentally, also had a luxury suite in Fayed’s (heavily 
bugged) apartment block in Park Lane. 

 
ON 17 MARCH 1985 The Observer ran another major article by City Editor Melvyn Marckus. 

The article raised questions concerning: a) Mohamed’s past employment by his then brother-in-law, Saudi arms dealer 
Adnan Khashoggi; b) Mohamed’s former dealings in Dubai on behalf of the UAE’s former Ambassador to Washington, 
Mahdi Al Tajir; c) Fayed’s claimed shipping interests; d) Fayed’s mysterious financial dealings in Haiti; and so on.  
Within the article, entitled, ‘Harrods and the Sphinx’, Marckus opined:  
 

We concluded that the House of Fraser bid by the Fayeds should have been referred to the Monopolies and Mergers Commission 
or investigated by the Department of Trade Inspectors.  

 

Mohamed Fayed responded by issuing another libel writ against The Observer. 
 
ON 21 MARCH 1985 The Guardian ran a feature by its own financial staff, concurring with the 
doubts about Fayed’s claims raised by The Observer. 

Written by Andrew Cornelius, Geoffrey Gibbs, and Mary Brasher, and entitled ‘The great £615 million shopping bag’, 
The Guardian journalists raised doubts over each of the claims contained in the offer document produced by Kleinwort 
Benson, and posed many questions to which The Guardian had not received answers.  

 
ON 25 APRIL 1985 the Sultan of Brunei removed from Mohamed Al Fayed all his powers of 
attorney.   
 
ON 31 MAY 1985 the Financial Times ran a feature written by its expert on Arab affairs, also 
endorsing the stance of The Observer’s City Desk. 

The article, written by Duncan Campbell-Smith, and entitled ‘The mystery of the Al-Fayeds’, was a detailed dissection of 
the Fayeds’ claims, including Kleinwort Benson’s suggestion that the brothers owned 40 ships, plying the Mediterranean 
sea.  Campbell-Smith revealed that the Fayeds actually owned only three ships, one of which had been wrecked on a 
sandbank three years earlier. 

Mohamed Al Fayed issued a writ against the Financial Times, following which the paper apologised for the article. 
 



 6
During June and July, prior to the dissolution of parliament for the Summer recess, front bench 
Opposition MPs tabled a number of parliamentary questions based on information sourced from the 
The Observer’s, Guardian’s and Financial Times’ articles, probing ministers on the government’s 
handling of the Harrods sale.  
 
ON 4 AUGUST 1985 The Observer sensationally revealed that a senior aide to the Sultan of Brunei 
was also a director of a Liechtenstein company owned by Mohamed Fayed. 

The article, by investigative journalist Lorana Sullivan, reveals that one of the Sultan of Brunei's closest confidants was 
also a director of the Liechtenstein shelf company owned by Fayed, Hyde Park SA, into which Fayed had transferred 
hundreds of millions of dollars from the Sultan’s accounts prior to making his bid for House of Fraser. 
    The implication of her article was clear — the discovery substantiates further The Observer’s assertions that Mohamed 
Fayed had indeed used the Sultan of Brunei’s funds to buy Harrods. 

-------------------------------- 
 
By October Mohamed ‘Al’ Fayed and his brother Ali had become increasingly concerned that Tiny 
Rowland might succeed in persuading the government to open up an inquiry into their acquisition of 
Harrods.  Ali Fayed met Lord King of British Airways by chance and complained bitterly about 
Rowland’s barracking of Parliament.  Lord King recommended BA’s lobbyist, Ian Greer, who had been 
very effective in representing the airline’s interests.  Fayed subsequently invited Greer to his offices at 
60 Park Lane. 

During the meeting Fayed protested that Rowland’s allegations were untrue, citing House of 
Fraser’s solicitors Herbert Smith and its merchant bankers Kleinwort Benson as supporting his claimed 
wealth and background.  It was not lost on Greer that leading Conservatives were among the Fayeds’ 
supporters, including the treasurer of the Conservative Party, Lord McAlpine; the former Trade 
Secretary Norman Tebbit; the Defence Minister Michael Heseltine; and Prime Minister Margaret 
Thatcher herself.  Consequently Greer believed Fayed’s claims that he and his brothers were being 
victimised by Rowland unjustly; and believed further that cultivating support for the Fayeds against 
Rowland would be popular at the highest level of the Conservative Party.   

-------------------------------- 
 
ON 5 NOVEMBER 1985 lobbyist Ian Greer signed a contract worth £25,000 per annum, to lobby 
MPs and ministers on the Fayed brothers’ behalf. 

Greer’s managing director, Andrew Smith, immediately set about enlisting support from the three members of the 
Conservative back-bench trade & industry committee who had sympathised with the stand against Tiny Rowland taken 
by Harrods’ chairman, Professor Roland Smith, during a luncheon at Harrods eighteen months earlier.  Andrew Smith 
contacted the committee’s chairman, Michael Grylls; its secretary, Tim Smith; and its vice-chairman, Neil Hamilton.   

Mohamed Al Fayed’s purchase of House of Fraser had been supported by the government and also by Professor 
Smith.  In contrast Opposition MPs were generally supportive of Rowland’s attacks on Fayed and the government.  
Accordingly the three MPs agreed in principle to support Fayed’s position.  The three Conservativeness stated that 
another factor in their decision to support the Fayeds was the constant stream of anti-Conservative articles appearing in 
the pages of the Lonrho-owned Observer. 

Neil Hamilton agreed immediately to table two written questions probing the roles of The Observer’s independent 
directors.   
 

[Prompted by a combination of Greer’s co-ordinating efforts and the attacks on the government by Tiny Rowland’s 
Labour supporters, over the next 3½ years up to April 1989 the three Conservatives, plus Tory MP Sir Andrew Bowden, 
supported Fayed’s stance against Rowland thus: 
 

Michael Grylls limited his support to attending delegations to successive Trade Secretaries.  He tabled no 
questions or parliamentary motions, nor asked any oral questions from the Floor of the House.  

Tim Smith initiated 1 adjournment debate, tabled 27 written questions and 1 motion, asked 1 oral question, and 
attended 4 delegations to successive Trade Secretaries. 

Neil Hamilton tabled 9 written questions and 3 motions, and attended 2 of the 4 delegations to Trade 
Secretaries.  Hamilton never once spoke from the Floor of the House on any matter relating to Mohamed Al Fayed 
or Lonhro.  

Sir Andrew Bowden tabled 6 written questions taking Fayed’s side against Rowland.  
 

Note: during the 3½ year period between Neil Hamilton’s first and last action relating to the Fayed-Rowland battle, 
Hamilton tabled 216 written questions relating to other issues.  During the same period Opposition MPs such as Bryan 
Gould, Ian Wrigglesworth, Tony Banks, Dale Campbell-Savours, Jeff Rooker, Tam Dalyell, Chris Mullin, Gerald 



 7
Bermingham, Brian Sedgemore, Charles Kennedy, Doug Hoyle, and Ron Brown—plus back-bench Conservative MP 
Teddy Taylor—asked scores of questions supporting Tiny Rowland’s and Sir Edward du Cann’s barracking of the 
government to open up an inquiry into the Harrods sale.]   

 
1986 

 
On 10 January 1986 satirical magazine Private Eye alleged that in October 1984 Margaret 
Thatcher’s son, Mark, had accompanied Mohamed Al Fayed on a trip to see the Sultan of Brunei 

The article, by hard-Left Daily Mirror journalist Paul Foot, reported that Mark was representing a construction company 
with ambitions of winning a contract to build a new university for the tiny Sultanate.  It was suggested that Mark had 
taken with him a letter of introduction from the Minister of Finance of Oman, who had granted a similar university 
construction contract to the British construction company Cementation in April 1981, for whom Mark had worked as a 
front man at the time to help seal the deal.   
    The article hinted that the company on whose behalf Mark had acted on the Brunei trip could have been the British 
conglomerate Trafalgar House, for whom Mark was said to have acted previously. 
    The timing of the trip — October 1994 — is highly significant insofar that it was on 30 October 1984 that Trade 
Minister Norman Tebbit inexplicably extended by another 90 days the Monopolies & Mergers Commission’s 
investigation into Lonrho’s bid for House of Fraser, which had prevented Lonrho for bidding for Harrods and which had 
facilitated Fayed’s pre-emptive acquisition.  
    Following the revelations in Private Eye Tiny Rowland supplied The Observer with information about the dates of the 
flights to and from Brunei (24 & 26 Oct.), the route taken (via Singapore), and that the aircraft used was Mohamed Al 
Fayed's own private Gulf Stream executive jet - three bold statements of fact, which, if untrue, Fayed would have been 
able to disprove easily by reference to his diary and his Gulf Stream's flight log. 
    Armed with the information Observer editor Donald Trelford turned to his hard-Left political journalist David Leigh 
to write up an article.  Leigh was the paper's resident 'expert' on Mark Thatcher, having been responsible for authoring 
some twelve articles between January and April 1984 on the Prime Minister’s son’s dealings in Oman.  However Leigh 
refused, claiming that the story was a “Rowland plant” — though its source, Paul Foot, was a friend and political soul 
mate of Leigh who had no connection with The Observer and little regard for Tiny Rowland.  

 
ON 12 JANUARY 1986 The Observer published a sensational article implying that Margaret 
Thatcher and Mohamed Al Fayed had colluded over the sale of Harrods.   

The article, written by The Observer’s editor, Donald Trelford, alleged that Thatcher’s son, Mark, had accompanied Fayed on 
a trip to see the Sultan just days before the government had extended its block on Lonrho being allowed to bid for House of 
Fraser.   

The article, entitled ‘Mark Thatcher’s mystery trip to see Sultan’, stated that Mark Thatcher and Fayed had flown to 
Brunei in Fayed’s private Gulf Stream jet, arriving on 24 October 1984 and leaving for London on the 26th.  Trelford pointed 
out that this alleged trip took place less than a week prior to Trade minister Norman Tebbit’s decision on 30 October 1984 to 
extend by 90 days the government inquiry into Lonrho’s bid for House of Fraser — which had caused Tiny Rowland, in 
despair, to fall for Fayed’s con-trick and sell the Egyptian Lornho’s 29.99% stake in House of Fraser. 

The irresistible inference from the article was that this alleged trip had influenced Tebbit into providing the Fayeds with 
sufficient time to buy the stores group before he removed from Lonrho the constraints that were preventing it from making its 
own bid.   

Though Trelford gave both Mark Thatcher and Fayed the opportunity to deny the story, Mark Thatcher conspicuously 
failed to do so (which remains the case today), despite the ease with which he could have disproved the story by showing his 
passport, or producing other evidence that showed he had been elsewhere during the dates specified.   

Fayed, on the other hand, did deny the story.  However, he too refrained from presenting his passport for examination.  
He also refrained from providing his private jet’s flight movements during the dates specified, which would also have 
disproved the story.   

 
Labour MP Dale Campbell-Savours immediately cited the Mark Thatcher article to 
barrack the government. 

Within days Campbell-Savours tabled for the attention of Trade Secretary Leon Brittan five written questions raised by 
Trelford’s piece.  All his questions accepted the article’s premise—that Mark Thatcher had visited Brunei with Fayed—to add 
to the government’s troubles caused by Tiny Rowland.  He asked the Secretary of State for Trade & Industry: 

 

To comment on if the Secretary of State will seek the permission of Mr R. W. Rowland, Chief Executive of Lonrho, to 
publish the letter to him from Mr Rowland of December 1985 regarding the takeover of House of Fraser 

 

Further to 89 c634W, to comment on if the DTI received any other representations apart from request from the 
Monopolies & Mergers Commission, seeking an extension of the period for the Commission to report on the merger 
references of Lonrho & House of Fraser 



 8
 

To comment on if any discussions took place between representatives of the Sultan of Brunei & the DTI on the 
takeover of the House of Fraser 

 

To comment on if the Secretary of State will publish his reply to the letter he received in December 1985 from Mr R. 
W. Rowland, Chief Executive of Lonrho, regarding the takeover of House of Fraser 

 

To comment on what information was available to the DTI on interests of Mohamed Al Fayed or representatives of 
the Sultan of Brunei in the takeover of House of Fraser before the report of the Monopolies and Mergers 
Commission on the matter 

 
ON 23 JANUARY 1986 Leon Brittan stepped down as Secretary of State for Trade & Industry.   

Like Norman Tebbit, Leon Brittan was known to have enjoyed a warm relationship with Mohamed Fayed, and had been 
witnessed having meetings with Fayed at Fayed’s heavily-bugged office block at 60 Park Lane.  Brittan was replaced by Paul 
Channon.   

 
ON 10 MARCH 1986 Michael Grylls, Neil Hamilton & Tim Smith met Mohamed Al Fayed for the 
first time. 

The three Tory MPs met Fayed for lunch at Harrods, after taking up an invitation passed through Fayed’s lobbyist, Ian Greer.  
Fayed had invited the three members of the Conservative back-bench Trade & Industry committee at the suggestion  of Greer, 
after learning that they had sympathised with professor Roland Smith’s rebuttal of Tiny Rowland’s attempts to buy Harrods 
two years earlier.   

 
ON 4 MAY 1986 The Observer published an article unravelling Mohamed Al Fayed’s borrowings. 

The article, entitled ‘Fayeds called to account on loans’, was penned by American financial wizard Lorana Sullivan.  
Formerly of the Wall Street Journal, Sullivan untangled Fayed’s Byzantine company records to show how he had re-financed 
House of Fraser with huge borrowings since the purchase totalling some £430 million.   

The implication was clear: after acquiring House of Fraser with the Sultan of Brunei’s money, Fayed had used the stores 
group as collateral to raise loans to repay the Sultan most, if not all, of his cash.   

 
ON 18 MAY 1986 The Observer published a follow-up to its story that Mark Thatcher and Mohamed 
Al Fayed had flown to Brunei together in Fayed’s jet. 

Entitled ‘Mark Thatcher and Guru clues to Harrods deal’, like the January article it was written by Donald Trelford.  The 
story claimed that The Observer had acquired documentary evidence via the Sultan’s spiritual adviser, Sari Chandra Swamji 
Maharaj, corroborating its earlier story of 12 January about the trip.  This evidence consisted of a certificate confirming the 
visit, signed by Brunei’s former Permanent Secretary in the Ministry of Home Affairs, Kailash Nath Agarwal.  The certificate 
stated:  

 

TO WHOM IT MAY CONCERN: ‘Our immigration records show that Mr. Mohamed al Fayed and Mr M. Thatcher were entered into 
Bandar Sri Bhagawan, Sultanate of Brunei, on 24th day of October 1984 and departed on 26th October 1984 by air passage.’ 

 
The Observer claimed further evidence in the guise of a confirmation of the visit by Han Ling, the editor of local newspaper, 
The Borneo Bulletin.  Once again, Mark Thatcher did not deny the story, though it would have been easily disproved by 
showing his passport or other such evidence proving he had been elsewhere on the dates specified; nor did Fayed offer to 
show his passport or provide his private jet’s flight schedule for the days in question, which would also have killed the story 
flat.  Nor did the Sultan of Brunei issue a denial. 

 
ON 25 MAY 1986 The Sunday Times published a story, which sought to undermine The Observer’s 
claim that Mark Thatcher had visited Brunei with Mohamed Al Fayed — but which actually 
confirmed The Observer’s story. 

The article, by The Sunday Times’s Ivan Fallon, who had previously given gushing support to the Fayeds, launched an 
overt attack on The Observer.  In his piece Fallon cited a denial issued by the Sultan's London-based personal aide, 
Major Christopher Hanbury, which Fallon claimed proved that The Observer’s story was false.  However, Fallon made 
no reference to The Observer's article of 4 August 1985 revealing that Hanbury was also a director of the Fayed-owned 
Liechtenstein company, Hyde Park SA, into which Mohamed Fayed had deposited the Sultan's funds with which he and 
his brothers had bought House of Fraser. 
    Fallon also quoted the editor of the Borneo Bulletin, Han Ling, as denying the story.  However, a study of Fallon's 
quotation shows that Ling did not contradict the story but rather that he actually confirmed The Observer's central 
allegation: that Mark Thatcher had visited Brunei in October 1984.  Fallon referred to The Observer article thus: 
 

The Observer said last week that the visit had been “independently confirmed” by Han Ling, the editor of the 
Borneo Bulletin.  Last week the Sunday Times contacted Ling, who said he had not spoken to The Observer.  The 
paper quoted him as saying: “I know for a fact Mark Thatcher was here.”  This, said Ling, sounded like part of a 



 9
quote he had given to Paul Foot of The Daily Mirror.  The rest of that quote added: “But I don’t know if he met 
the Sultan.”  The Sultan’s office says the ruler was out of the country during that time. 

 

So, rather than disproving The Observer’s story, the editor of the Borneo Bulletin, Han Ling, actually reconfirmed that 
Mark Thatcher had indeed visited Brunei.  Han Ling’s ‘denial’ actually consisted of a clarification that he was unable 
to confirm whether Mark Thatcher had met the Sultan — which is an entirely different issue. 

 
ON 2 JUNE 1986 Mohamed Al Fayed produced a document to ‘disprove’ that he & Mark Thatcher 
had flown to Brunei. 

Though Fayed refrained from producing irrefutable evidence such as his passport or his jet’s flight schedule (both of which 
would have been simple), Fayed instead obtained from the opposite side of the world in Brunei a denial from the former civil 
servant, Kailash Nath Agarwal, whom The Observer claimed had signed the certificate confirming the visit.  It read: ‘it is an 
absolute lie to suggest that I am the author of that document.’  Fayed also obtained a denial from the Sultan’s mystic, Sari 
Chandra Swamji Maharaj (a.k.a. ‘the Swami’), whom The Observer claimed had obtained the certificate.   
       However, neither Fayed nor Margaret Thatcher sought to obtain a denial from the Sultan, which presumably the Sultan 
would have provided willingly if The Observer’s story was untrue, nor did Fayed obtain a denial from Mark Thatcher, which 
presumably he would have been content to supply if the Observer’s story was untrue.  

Fayed showed Tim Smith the civil servant’s and the mystic’s denials.  Believing them to be true statements, and 
believing that The Observer’s story about Mark Thatcher’s visit to Brunei was untrue and motivated by animosity, Smith 
immediately tabled a request for an adjournment debate on the newspaper’s stance.   

 
ON 3 JUNE 1986 Tory MP Eldon Griffiths wrote to The Observer’s editor, Donald Trelford, 
in an attempt to bring a halt to The Observer’s attacks on the government.   

Eldon Griffiths’ concerns had also been aroused by the escalation of the ‘Mark Thatcher trip to Brunei’ story.  In his letter, 
Griffiths referred to the denials of the story obtained by Fayed, and gave notice of his intention to table a parliamentary 
motion about the matter.  Griffiths wrote:    
 

I have it in my mind to draw to the attention of the House the charges made by these gentlemen that The Observer has borne false 
witness against them, and that, accordingly, the allegations that you also make against the Prime Minister; Mr Norman Tebbit and 
Mr. Mark Thatcher are palpably untrue… 

 
ON 7 JUNE 1986 Fayed announced his acquisition of the late Duke & Duchess of Windsor’s former 
home on the outskirts of Paris. 

Fayed had been granted a 50-year lease on the house by its owners the City of Paris.  In return, Fayed pledged to restore it to 
its former magnificence and preserve the Windsors’ personal effects, many of which he acquired with the lease, ‘for the 
benefit of historians.’  Fayed made clear that there would be no question of the public being allowed access to the house.   

Thereafter, in order to win acceptance in the media and parliament, Fayed provided scores of MPs, journalists and 
celebrities with private tours of the historic villa, coupled to complementary stays at the Paris Ritz, which Fayed also owned.   

 
ON 15 JUNE 1986 The Observer published a seminal article by freelance journalist Peter Wickman 

Peter Wickman had originally been sent to Egypt by the German magazine Stern to learn more about the Fayed brothers’ 
background for a major feature to be published by the magazine.  Wickman’s enquiries in Egypt revealed that Fayed had a 
humble upbringing, which lay at odds with the stories in the British Press describing how his family were akin to Arab 
royalty.   

Later, after being spurned by other newspapers, Wickman sold his story to The Observer.  His piece, entitled ‘In search 
of the fabulous pharaohs’, was a damning, and hilarious, indictment of the way the British press had repeated Fayed’s lies 
uncritically. 

Following the article Fayed countered by stepping up his wooing of the British press and politicians.   
 
ON 16 JUNE 1986 Dale Campbell-Savours joined fellow Labour MP Brian Sedgemore in 
denouncing Eldon Griffith’s and Tim Smith’s attacks on The Observer. 

Sedgemore tabled two parliamentary motions countersigned by Dale Campbell-Savours and fellow Labour MP Dennis 
Skinner, in a move designed to neuter Eldon Griffith’s recent attacks on The Observer and similar attacks that Tim Smith was 
expected to make the next day during an adjournment debate on the editorial integrity of The Observer.  Both motions 
attacked the two Tories for criticising The Observer’s stories:   

 

EDM 951 
This House deplores the attempt of the honourable Member for Bury St Edmunds [Eldon Griffiths] to censor and silence the Observer 
in reporting the take-over of House of Fraser, a British company with 30,000 shareholders, by a Liechtenstein company owned by the 
Al-Fayeds called AIT which was originally called Precis (317) and was a shelf company formed by Herbert Smith & Co. [Fayed’s 
solicitors] with two nil paid shares of £1 each; notes the threatening letter written by the honourable Member for Bury St Edmunds to 
Donald Trelford, the editor of the Observer, dated 3 June 1986 in defence of Mohamed Fayed… and informs the honourable Member 
that Mohamed Al-Fayed and his prestigious merchant bankers Kleinwort Benson misled the Office of Fair Trading and the 



 10
Government about the family background, wealth and value of the assets of the Al-Fayeds in a letter from Mr McArthur of Kleinworts 
to Mr Agar of the OFT dated 6 December 1984 marked ‘Strictly Private and Confidential’ and in the Offer Document dated 4th March 
1985. 
 

EDM 954 
This House deplores the attempt of the honourable Member for Beaconsfield [Tim Smith] to censor and silence the Observer in 
reporting the take-over of Harrods and 110 prestigious stores formerly owned by the House of Fraser, now owned by AIT, a 
Liechtenstein Company; advises the honourable Member not to be taken in by a public relations exercise being mounted by Mr 
Mohamed Al-Fayed, whose anti-Semitic views have been authenticated on tape recordings; and calls on the honourable Member to 
join in a boycott of Harrods.   

 
ON 17 JUNE 1986 the Commons held Tim Smith’s adjournment debate on The Observer, during 
which Dale Campbell-Savours lambasted Smith for attacking the paper.   

Smith denounced The Observer for its articles attacking the Tories’ handling of the Harrods sale.   
In particular, Smith denounced The Observer for its article about Mark Thatcher’s visit to Brunei.  To support his stance 

Smith cited a photocopy of the document obtained by Fayed contradicting the certificate The Observer had obtained which 
the paper claimed confirmed its story.  Smith also lambasted The Observer for publishing Peter Wickman’s investigation into 
the Fayeds’ background, citing the alternative (false) stories Fayed had succeeded in having reproduced in Britain’s other 
newspapers.  Subsequent events would show that Smith’s motivation to support Fayed at this point in time was borne solely 
out of a belief that by doing so he was also defending the Tory government.   

Five minutes from the end of the debate Campbell Savours rose from his seat to render a passionate defence of The 
Observer’s reporting: 

Dale Campbell-Savours: 
“I rise only briefly to intervene, although there are five minutes left in which to debate this issue.   
“I condemn the action of the hon. Member for Beaconsfield (Tim Smith) in raising this debate.  The only reason 

for it is that an attempt is being made by Conservative Back Benchers and Government Ministers to silence The 
Observer over the whole question of the takeover of Harrods by the A1 Fayed brothers. 

“During the past four months, The Observer has repeatedly levelled accusations, yet none of them has been 
answered.  Letters have been sent to the Prime Minister by The Observer and also by Mr. Rowland.  Despite what 
the Minister said, there have also been repeated references in other organs of the press.  The Prime Minister has 
refused to answer.  The Order Paper is effectively blocked.  Questions are being asked about the role of Sir Gordon 
Borrie, the Director General of Fair Trading, as to why he was willing to give permission for the takeover.  He was 
in a crucial position, because he read the submission by Kleinwort Benson.   

“Much controversy surrounds the nature of the statements that the company has made on the matter.  The 
House tonight is seeing a disgraceful attempt to shackle The Observer in a legitimate campaign that it is carrying 
out.  If The Observer is wrong, Ministers should answer the questions.  If there is a full and complete statement from 
the Dispatch Box by the Government on all the circumstances surrounding the takeover of Harrods, the whole 
matter can be brought to an end.  But until that statement is made, The Observer will legitimately raise questions of 
public concern and hon. Members are entitled to persist in asking questions orally on the Floor of the House 
because the Order Paper is effectively blocked on this important matter.” 

 
DURING DECEMBER 1986 Tiny Rowland supplied Secretary of State for Trade and Industry 
Paul Channon with more evidence proving that Mohamed Al Fayed had acquired House of Fraser 
fraudulently 
 

1987 
 

ON 28 JANUARY 1987, using information supplied by Tiny Rowland, Dale Campbell-
Savours attacked Mohamed Al Fayed on the Floor of the Commons. 

Campbell-Savours asked Paul Channon, the Secretary of State for Trade and Industry: 
 

Is the Secretary of State aware that Harrods, under the former management, paid roughly £20 million a year in 
corporation tax to the Treasury?  Is he further aware that, since the takeover by the Al Fayeds and the registration 
of the company in Liechtenstein, they no longer pay taxes to the British Government because they choose to offset 
their liability against borrowings to borrow for the purchase of Harrods?  Is that not a disgrace?  Did the Secretary 
of State not know, when the original decision was taken, that that was likely to happen, and in taking that decision 
did he not, in effect, write off £20 million annually to the Exchequer annually - inflation-proofed? 

 

Channon replied: 
 

I think I would be far wiser not to comment on what the hon. Gentleman says today.  I am considering all the 
information supplied to me by Lonrho in December 1986.  I shall consider everything that is said in the House and 
that is supplied by Lonrho. 

 



 11

IN MID-FEBRUARY 1987 Dale Campbell-Savours took Tiny Rowland’s side again 
Campbell-Savours tabled another written question to keep up the pressure on the government.  He asked Secretary of 
State for Trade and Industry Paul Channon: 
 

What representations he received from Mr Tiny Rowland of Lonrho last month about takeover of House of Fraser 
by Al Fayed 

 

Corporate Affairs minister Michael Howard replied on Channon’s behalf: 
 

Mr right hon. Friend has received four letters from Mr R. W. Rowland dated 12 January, 22 January, 4 February 
and 12 February 

 
ON 9 APRIL 1987 Paul Channon approved Michael Howard’s recommendation to appoint 
Inspectors to investigate Mohamed Al Fayed’s acquisition of House of Fraser.   

Channon’s decision to appoint inspectors was due in no small part to the pressure that MPs of all parties had brought to 
bear from the revelations in The Observer’s financial pages.  Tiny Rowland, assisted by Campbell-Savours and others, 
had achieved his objective: the instigation of a DTI investigation into where Fayed got his millions to buy Harrods. 



 12

Chapter Two 
 

First Victim 
 
During the twelve months that followed the Tories’ re-election in June 1987, parliamentary debate on 
the Harrods affair subsided while the DTI Inspectors got on with their investigation. 

On Sunday 23 July 1988 the inspectors delivered their damning report to Channon’s successor, 
Lord Young of Graffham.  They found that Mohamed Fayed had lied on every single issue: his name, his 
age, his education, his family background, his wealth — everything.  The Inspectors concluded that 
Fayed had acquired House of Fraser using cash acquired from the Sultan of Brunei without the Sultan’s 
knowledge — i.e. that Fayed had bought Harrods with the Sultan’s cash.  

Young was immediately faced with a problem.  In the run up to the general election the year 
before, the Tory Party had received (allegedly) a £250,000 donation from Fayed.  Fayed had also been 
a good friend of Britain, using his influence with the Sultan of Brunei to prop up the pound during the 
Sterling Crisis and also secure export deals.  Fayed had also been Margaret Thatcher’s guest at No. 10 
more than once.  Young sent the Inspectors’ Report off to the Serious Fraud Office, supposedly for 
consideration of criminal prosecutions being brought.  In fact, it was a device merely to buy time before 
burying the report for ever.   
 

1989 
 
ON 19 MARCH The Observer published an article by Adam Raphael alleging that bribes had been used 
to sell British military aircraft.  The story, entitled TORNADO RIP-OFF, alleged that prices of BÆ  
Tornado fighter-bombers destined for the Royal Jordanian Air Force and Saudi Arabia had been inflated 
to accommodate bribes to middlemen.  Within the piece Raphael stated: 

 

The British armaments industry, backed by the Government, is fuelling the Middle East arms race.  Behind the cheers 
for this most profitable defence deal in our history lie moral and financial problems. 

BILLIONS of pounds of taxpayers money are at risk in a series of arms sales that have transformed Britain into a 
leading arms supplier in the Middle East and the second largest in the world.  British Aerospace announced last week 
that its arms deal with Saudi Arabia might ultimately be worth £150 billion.   

Increasing concern, however, is being voiced in Whitehall at the risks involved in these huge armaments deals.  
The one with Saudi Arabia alone is fifteen times the size of the Trident submarine missile programme and nearly ten 
times the size of Britain’s annual defence budget.  Official concern centres on four areas: 

• The huge commission payments involved in the deals, some as high as 30 per cent, going into the back pockets 
of ruling families as well as middle men.   

• The morality of selling vast quantities of sophisticated weapons to Middle East and Third World countries, 
some of which can barely afford and have little military need for them. 

• The need to finance some of the sales with large British Government-backed loans 
• The high risk to both taxpayers and the countries involved if, as with Iran a decade ago, there is a change of 

regime. 
 

One chairman of a major British company with extensive arms contracts said large commissions were ‘the normal way 
of business’, not just in the Middle East and not just on arms.  British Aerospace’s rivals, moreover, notably Dassault 
in France and McDonnell Douglas and Boeing in the United States, have every reason to be jealous.  The two Saudi 
deals, known as Al-Yamamah 1 & 2 (The Dove), signed by the British Government in 1985 and 1988, are among the 
most profitable arms deals ever concluded.   

The deals, which stretch into the twenty-first century, include 120 Tornado fighter-bombers, 90 Hawk fighter-
trainers, six minesweepers, 90 Westland helicopters, and the construction of two major air bases and naval facilities.   

‘I don’t think anyone has realised the enormousness of this contract,’ said BAe’s chief executive, Sir Raymond 
Lygo, when he introduced the company’s annual figures last week.  The huge Al-Yamamah orders have established 
Britain as the dominant arms supplier in the region.  The success led to a further sale of another eight Tornados, 
together with an option for four more, to Jordan underwritten by Britain and Germany with additional financing from 
the Saudi Government…. 



 13
If commission payments do account for the discrepancy in the Tornado contract prices, they may also explain why 

the German Government has, despite Mrs Thatcher’s intervention, agreed to finance only 23 per cent of the deal’s total 
cost though the German share of the construction is 42 per cent…   

The commissions associated with the Jordanian sale, though large, are a bagatelle compared with the huge sums 
payable on the two arms deals with Saudi Arabia.  The first Al Yamamah agreement was struck after Mrs Thatcher 
interrupted a holiday on the Continent and reached an agreement with Prince Bandar, Saudi Ambassador to 
Washington and a former fighter pilot… 

The former Defence Secretary, Michael Heseltine, who negotiated the Al Yamamah deal, rebuts the charge: ‘What 
you have to remember is that arms sales are commercial warfare at its most acute.  Anything goes — rumours, smears, 
allegations — you can be absolutely sure that our rivals are trying to undermine what we have done.  The Government 
has no knowledge and no dealings involving commission payments.’ 

Other authoritative British sources who insist on anonymity take a more relaxed view on the issue of 
commissions.  A senior executive in a participating company in the Saudi arms deal noted: ‘When you sell to Saudi 
Arabia you are really selling to the Saudi Royal family — a limited company with 200 shareholders.  It is quite simple.  
In some countries you pay import duties of 30 per cent, in other countries you pay commissions.… 

 
On 20 March Dale Campbell-Savours and Labour’s defence spokesman, Allan 
Rogers, immediately tabled a series of questions to the Secretary of State for 
Defence probing the issues in Raphael’s article.   

The suggestion that bribes had been used to effect British arms sales to Jordan and Saudi Arabia was 
a huge embarrassment for: British Aerospace; the Ministry of Defence; the Foreign Office; and Margaret 
Thatcher personally.  Accordingly, next day back in the Commons, Dale Campbell-Savours seized on 
Raphael’s story and immediately tabled five written questions to the Secretary of State for Defence: 
 

1. To what extent the cost of purchasing Saudi Arabian oil under Ministry of Defence-sponsored arrangements, are 
used in payment for Tornado aircraft by Saudi Arabian Government 

 

2. To what extent costs to Jordanian Government of Tornado aircraft in excess of that price being paid by UK 
Government for Tornado are supplied by official credit support facilities from the Export Credit Guarantee 
Department. 

 

3. What arrangements are or will be maintained by the Ministry of Defence for programming payments to British 
Aerospace, for the purchase of Tornado aircraft and other defence equipment by Jordanian and Saudi Arabian 
Government.   

 

4. Whether following upon or during discussions that representatives of HM government or Ministers have had on the 
sale of Tornado aircraft to Jordan or Saudi Arabia, has there been received information as to the level of commission 
payments being paid in supply of Tornado aircraft to those countries.   

 

5. If the Ministry of Defence has been informed by the West German Government as to what extent commission 
payments to citizens of Saudi Arabia or Jordan have influenced the decision by the West German Government not to 
provide more than 23% of official credit support towards construction of Tornado and other defence equipment for 
supply to the Jordanian or Saudi Government. 

 

Labour defence spokesman Allan Rogers also tabled several written questions to the Defence Minister, also probing the 
allegations in Raphael’s articles. 

 
From the events that follow it seems clear that it was during the next two days that Dale Campbell-
Savours was approached and enrolled into the dastardly campaign to discredit Tiny Rowland’s 
ownership of The Observer and, by necessity, smear The Observer’s journalists too. 

For years The Guardian’s editor, Peter Preston, had tried to acquire The Observer as The Guardian’s 
Sunday paper, to put The Guardian on an even footing with Britain’s other broadsheets.  However, all 
his previous overtures to buy the paper had been spurned by Tiny Rowland.  So, after failing to acquire 
The Observer by fair means, David Leigh, Campbell-Savours, and Preston, conspired to deliver The 
Observer to The Guardian by foul.   

The stratagem was simple: Campbell-Savours’ would use his position in Parliament to discredit 
Rowland’s proprietorship through allegations of editorial interference, while The Guardian would snipe 
at The Observer occasionally in its columns by reporting the hullabaloo.   

They planned that the board of Lonrho would eventually become weary of the negative publicity and 
dispose of the paper — at which point Peter Preston would step in and snap it up for The Guardian’s 



 14
owners, the journalist-run Scott Trust.  The scheme was so brazen only a few Labour MPs and all but the 
closest political staff at The Guardian were informed.   

One immediate effect would be that Campbell-Savours from then on would have to refrain from 
citing The Observer’s stories to barrack the Tories — no matter how useful they could be to the Labour 
cause.   
 
Subsequently, using information supplied by David Leigh and Mohamed Fayed’s legal adviser, Royston 
Webb, Campbell-Savours attacked The Observer, its proprietor Tiny Rowland, its editor, and its 
journalists, at every single opportunity.  

Over the next 2¼ years Campbell-Savours’ tally would include the tabling of: 58 lengthy and 
passionate parliamentary motions; at least 11 written questions; and at least 14 points of order, oral 
questions, and other interventions from the Floor of the Commons — making a total of at least 83 
separate actions criticising Rowland’s ownership of The Observer.   

To put this in context, Campbell-Savours’ vendetta against The Observer overwhelmed the activities 
of Lonrho’s Tory detractors put together over the entire previous 4½ years.   
 
The first manifestation of Campbell-Savours’ new campaign came on the afternoon of 23 March, when 
the issues in Adam Raphael’s Tornado Rip-off story of four days earlier came up for discussion in the 
Commons during Defence Questions.  Campbell-Savours was the first called to speak, whereupon he 
denounced Raphael’s piece as Lonrho propaganda published on Tiny Rowland’s instructions — despite 
having championed the story three days earlier with five questions to Defence Minister Tim Sainsbury.  
The Minister whom Campbell-Savours addressed was again Tim Sainsbury.   
 
Campbell-Savours: 

“Last week The Observer led with a story, ‘Tornado Rip-off’.  The article purported to investigate Britain’s biggest 
ever arms deal and the middlemen who fixed it.  I have to admit that the article was well written and I tender no 
criticism of the journalist who wrote it, except to say that I am sure that he will find that the elusive Mr Charles 
Langley resides at Lonrho headquarters.   

The article alleged that the British armaments industry, backed by the Government, is fuelling the Middle East 
arms race.  In referring to arms orders potentially worth as much as £150 billion and while attacking the basis for the 
deals, the newspaper reported: ‘behind the cheers for this most profitable defence deal in our history lie moral and 
financial problems.’   

The newspaper questioned what it called huge commission payments, the morality of selling vast quantities of 
sophisticated weapons to Middle East and Third World countries, the role of Export Credits Guarantee Department in 
providing finance for the purchases and the risk to the taxpayer of default in the payment in the event of a change in 
regime.  The bulk of the orders go to British Aerospace.  It stands accused in The Observer — I shall repeat a 
comment in the French newspaper L’Express: ‘of being willing to pay exceptional commercial expenses.’ 

The Observer failed to spell out clearly the origin of the story it published and the reason why it was published.  
Unfortunately, the newspaper is owned by Tiny Rowland and the article was a Rowland plant.  Mr Rowland is not 
only a newspaper proprietor but also an arms dealer.  He has a direct interest in the fortunes of the Dassault company 
in France, the country’s principal military aircraft manufacturer.  It was Tiny Rowland who negotiated, directly and 
through a labyrinth of middlemen, a series of deals primarily in Africa but also in the Middle East, involving the sale 
of luxury jets, jet trainers, fighter bombers including Mirage 2000 and F1 aircraft.   

Tiny Rowland regards British Aerospace as a keen competitor.  On a number of occasions he has set out to 
frustrate attempts by British Aerospace to sell aircraft.  The most recent example is that involved the £150 million deal 
to sell Hawk ground attack aircraft to Kenya.  In this case, he was pushing the rival Dassault Mirage aircraft. 

Dassault was also a direct competitor with British Aerospace over the deals outlined in The Observer last week.  
According to the newspaper’s report, when the company heard of British Aerospace’s success in landing the Saudi 
deal, a Dassault spokesman said: ‘What has happened is unexpected, incomprehensible and catastrophic.  The 
decision to acquire Mirage 2000 had already been taken on technical grounds.  This brutal change is of a political 
nature.’ 

Of course, there is a great deal more at stake for Mr Rowland than mere profit.  He is a man obsessed.  He 
loathes the chairman of British Aerospace, Professor Roland Smith, because he forced him off the board of the House 
of Fraser during Rowland’s argument with the Al-Fayeds.  He equally loathes the right hon. Member for Chingford 
[former DTI Minister Norman Tebbit], for acting as an unpaid adviser to the professor and because of his failure to 
intervene during the Harrods takeover. The problem is that his obsessions are increasingly spilling over into the 
columns of The Observer, doing immense damage to a great national newspaper.  For some years, he has used the 
newspaper to run his personal vendetta against the Al-Fayeds and he is now, with last week’s article, launching a new 



 15
campaign to undermine British Aerospace’s sales efforts in various parts of the world by using the columns of his 
newspaper to foster his commercial interests. 

In doing so, this man is undoubtedly compromising journalists.  He has, in effect, become a gladiatorial 
proprietorial tyrant who is manipulating his newspaper in a way that puts him on a par with the worst aspects of 
Murdoch control of Fleet Street journals.  This must stop, and he must be stopped.  He is destroying The Observer.  Its 
circulation has fallen dramatically from 900,000 in June 1989(sic), when he took over, to just over 700,000 last 
month.  Meanwhile, its rival, The Sunday Times, has held its readership steady at 1,350,000 with marginal 
improvement.   

This man is undermining British industry, and in particular British Aerospace, with accusations that equally 
apply to himself with relation to his arms dealings.  The time has surely come for him to divest control of this 
newspaper.  An excellent team of journalists at The Observer are increasingly the subject of criticism inside and 
outside the House of Commons, and surely see themselves as professionally undermined as they are forced to act on 
occasions as Lonrho hacks, furthering their work of an obsessive Fleet Street mogul and international arms dealer.” 

 
For Campbell-Savours to change from championing Raphael’s story to denouncing it in just three days 
flat, probably had Tim Sainsbury wondering whether he had entered the Twilight Zone.  Raphael’s story 
was exactly the kind that Campbell-Savours would normally have used to attack the Tories. 
 
Meanwhile, as Trelford and Raphael scratched their heads, that same day of 23 March 1989, Campbell-
Savours’ old ally/new enemy Tiny Rowland had just pulled off one of the biggest coups of his 
controversial career.  Using contacts provided by his chief of security Ken Etheridge, Rowland acquired 
copy No. 26 of the DTI inspectors’ report from a mole within the Fraud Squad.  When he read the 
Inspectors’ conclusions he was cock-a-hoop.   

The next day, Good Friday, Rowland summoned Trelford to his country retreat in Bourne End, to 
discuss the possibility of publishing the report.  Trelford took little persuasion.  The Inspectors had 
vindicated his newspaper’s campaign, endorsing completely the research undertaken by his City staff 
and the freelance Peter Wickman.   

Rowland expressed his intention to distribute the report at Lonrho’s Annual General Meeting, the 
following week on Thursday 30 March 1989.  But Trelford assumed (correctly as it would transpire) 
that any distribution at the AGM would result in the Government obtaining and serving an injunction 
preventing any subsequent publication in The Observer’s next edition.   

The two factors seemed irreconcilable.  It was decided to do nothing until after Easter, when a 
meeting would be held to discuss options. 
 
On Sunday 26 March 1989, The Observer’s front page carried another ‘Tornado bribes’ item by Adam 
Raphael, following up on his previous week’s features.  It reported Labour Defence spokesman Allan 
Rogers’ satisfaction that the previous week’s articles had resulted in the Jordanians cancelling the 
contract.  Adam Raphael also alluded to the barrage of questions that these two articles had elicited from 
Campbell-Savours & Rogers — though he failed to mention the fact that Campbell-Savours had since 
denounced his story.  Raphael’s new follow-up article, entitled: ‘Jordan’s ‘no’ saves UK £500m’, ended: 
 

Labour’s spokesman on Defence procurement, Mr Allan Rogers, said last night that he was glad that sense had 
prevailed and that ‘a piece of lousy business’ had been cancelled.  He said that Jordan would have had to pay a very 
high price for planes it did not need, financed by the British taxpayer, who had been fleeced and kept in ignorance of 
the deal.  It was also ‘immoral,’ he believed, to sell advanced fighter-bombers into a flashpoint area such as the Middle 
East.    

The Ministry of Defence, faced by a barrage of parliamentary questions last week from Opposition MPs 
about Tornado contracts with Jordan and Saudi Arabia, refused to comment on the grounds of ‘commercial 
confidentiality’. 

 

Meanwhile, two days later on Tuesday 28 March, Donald Trelford flew back from his family holiday in 
the Channel Islands for a war meeting at Rowland’s London home in Chester Square.  Also present were 
a bevy of Lonrho’s lawyers and directors; and Lonrho’s chairman, prominent back-bench Conservative 
MP Sir Edward du Cann.   

Trelford aired the possibility of producing a special mid-week edition of The Observer, to coincide 
with Lonrho’s AGM.  This would allow Tiny Rowland his glory at the AGM, and also circumvent the 



 16
problem of an injunction preventing publication in The Observer the following Sunday.  The gathering 
agreed.   

Trelford telephoned the paper’s managing director, Nicholas Morrell, who okayed the feasibility of 
producing a ‘one-off’ mid-week edition for publication two days later.  After Trelford relayed Morrell’s 
assent, it was agreed to go ahead with all due haste. 

Trelford telephoned Melvyn Marckus, and told him of the plan.  Marckus jumped at the chance of 
seeing his and his staff’s research vindicated so publicly.  He drove down to The Observer’s 
headquarters later to join Trelford in selecting passages from the report for publication, while Trelford’s 
and Morrell’s secretaries, Barbara Reick and Karen Pritchett, typed up the passages into The Observer’s 
mainframe computer system.   

That evening, Trelford contacted The Observer’s managing editor Jeremy Hunt, assistant editor 
David Randall, and picture editor Tony McGrath, and summoned them to a meeting at the newspaper the 
following morning at 8 am.  Total secrecy was the order of the day.  Key political journalists, such as 
David Leigh, Paul Lashmar and Adam Raphael, were excluded from the operation.  This was, after all, a 
City Desk operation.   

The next day, Wednesday the 29th, the management team worked through the day and night under 
other journalists’ noses, to produce the plates for the special edition.  The task was completed at 11 p.m. 

The next morning, Thursday 30th March 1989, as Lonrho’s shareholders began making their way to 
the Grosvenor House Hotel for their AGM, The Observer’s print centres at Portsmouth, Sunderland and 
Glasgow had already produced an estimated 260,000 copies of the historic newspaper.   

Journalists arriving at The Observer each found a copy on their desks, together with a personal note 
from Trelford explaining his need to undertake the operation in total secrecy.   

Distribution was held back until the last minute, to prevent the anticipated injunction from stopping 
Rowland and his board from presenting the paper to the Lonrho gathering.  At 10 am van loads of papers 
began moving to the wholesalers, and then on to the newsagents and street-sellers.   

The operation had worked like clockwork.   
 
Back at The Observer, David Leigh raised objections that the management had published the special 
edition over the heads of The Observer’s journalists.  The staff took a vote on the issue, and endorsed 
Trelford’s actions and the paper’s distribution. 

The DTI immediately got wind and at 10 am obtained an injunction from Judge Mr Justice Tudor 
Evans, preventing The Observer from ‘publishing, disclosing or distributing’ copies of the report ‘or any 
extracts.’  But it was too late.  Sir Edward du Cann was already reading out the juiciest passages to a 
stunned audience at the AGM by the time the injunction arrived at 11.55 am.   

An estimated 180,000 copies had found there way into homes and offices across Britain.  It was 
snapped up feverishly by all and sundry in the City, Frankfurt, Wall Street, Parliament, the media and, 
not least, by the public.  Trelford and his team had pulled off one of the biggest press coups of the 
decade.   
 
With hindsight, it can be seen that, without Trelford’s audacious action Margaret Thatcher’s 
Conservative Government would have buried Mohamed Al Fayed’s lies for ever, consigning to the dust 
some of the best investigative reporting ever to appear in a British newspaper. 



 17

Chapter Three 
 

More Journalists Sacrificed to the Cause 
 
The Observer’s publication of the Inspectors’ findings was manna from heaven for the Labour 
Opposition, exposing as it did the Government’s injudicious endorsement of the Fayeds’ bid and 
acquisition of Harrods.  Labour’s front-bench trade and industry spokesman Bryan Gould immediately 
tabled a Private Notice Question, to have the matter debated in the Commons the following week. 

Three days later in the next edition of The Observer, in a bullish editorial entitled ‘Publish or be 
damned’, Donald Trelford laid out his reasons for publishing the extracts from the DTI Inspectors’ 
report.  Inside the paper financial journalist Lorana Sullivan laid out the chronology of her and her 
colleagues’ milestone stories over the previous four years, which together had resulted in the paper 
receiving three libel writs from Mohamed Al Fayed concerning five articles.  Her piece was entitled, 
‘Four years of journalistic investigation.’ 

Later that evening, Channel 4’s Business Programme re-broadcast Box Productions’ documentary 
‘The Harrods Sale’, detailing John Plender’s investigation endorsing The Observer team’s work and 
damning the Tory Government’s handling of the affair.   
 
The next day, Monday 3 April 1989, Trade & Industry minister Lord Young issued an obfuscating 
statement in the House of Lords, defending his decision not to publish the DTI inspectors’ report on the 
grounds that to do so would prejudice the ongoing Serious Fraud Office investigation.  Meanwhile, over 
in the Commons, Labour’s Bryan Gould was given permission by the Speaker for his Private Notice 
Question to be debated the following day.  

The next morning, Tuesday 4 April, Labour MP Brian Sedgemore tabled a parliamentary motion 
condemning the DTI and Mohamed Al Fayed’s merchant bankers, Kleinwort Benson, over the Harrods 
sale.  Later that afternoon the Commons debated Gould’s Private Notice Question.  Tory DTI minister 
Tony Newton was fielded to parry the brick-bats on behalf of the government.   

After Newton gave an opening statement, Gould kicked off with a series of questions centred on the 
delay in publishing the report.  Other Labour MPs joined in the chorus, but the most succinct question 
came from Brian Sedgemore. 
 
Sedgemore asked: 

“How does the Minister respond to the statement of Lord Justice Dillon that there is a public interest in knowing 
that the principal shareholders of the House of Fraser are fraudulent rogues, and a public interest in knowing how 
Ministers came to be deceived in 1985?  Does the Minister intend to invite the Governor of the Bank of England to 
censure Kleinwort Benson [Fayed’s merchant bankers who prepared the bid] for negligence, to invite the Law 
Society to censure Herbert Smith [Fayed’s solicitors who saw the deal through] for incompetence, to invite Ministers 
to censure civil servants for naiveté and to invite the Prime Minister to censure Ministers for negligence, 
incompetence and naiveté?” 

 
The next question from Conservative MP Ian Gow provided no respite: 

“Since this exceptionally well-researched and detailed report has been in the possession of the police and the 
Attorney-General for more than seven months, when may we expect a decision to be taken on whether or not there is 
to be a prosecution?” 

 

But then, although Dale Campbell-Savours had used The Observer’s previous stories unyieldingly to 
feed his attacks on the Tories, he came to the Government’s rescue.  

First he attacked The Observer for not publishing a 1976 DTI report that was critical of Lonrho.  
Then he implied that the Tory Government had not mishandled the House of Fraser sale at all.  Then he 
attacked The Observer; its proprietor Tiny Rowland; and its editor, Donald Trelford, for publishing 
extracts from the report — even though this was providing his colleagues on the Labour benches with 
their best platform to attack the Tories since early 1984. 
 



 18
Campbell Savours: 

“Is it not true that in 1976 Tiny Rowland and Lonrho went begging to the Department of Trade and Industry asking that 
the report on sanctions-busting and bribery in the case of Lonrho not be published?  Why is it that the Lonrho 
broadsheet [i.e. The Observer] has refused to publish that particular information at this stage?  Secondly, what business 
was it of the DTI inspectors to examine the family background of the Al-Fayeds?  Surely their terms of reference only 
related to whether they had the money to purchase the store.  Is it not true that, despite all the discussion in the Lonrho 
broadsheet, Mr Tiny Rowland and Mr Donald Trelford have not produced one shred of evidence to date that the money 
to buy the House of Fraser was not the property of the Al-Fayeds alone?  They have not produced that evidence.  Indeed, 
the report that was published equally states that the inspectors were unable to establish what the facts were.  Does the 
Minister not agree that this is the case?” 

 
It is a wonder that Tony Newton didn’t feint with shock.  Given that Trelford’s financial staff had 
provided ample evidence to support their claims, which Forbes magazine, the Financial Times, and 
Channel 4’s Business Programme had endorsed, it must have seemed incredible that Dale Campbell-
Savours, of all people, was now supporting his enemies, Thatcher’s Tory Government, and attacking the 
very newspaper that had provided his colleagues with so much ammunition against them.   

No doubt equally bemused, other MPs from across the House instead rounded on the Government, 
including Labour MPs Gerald Bermingham, Stuart Bell, and Doug Hoyle; Liberal Charles Kennedy; and 
independently-minded Conservative back-benchers Richard Page, Teddy Taylor, James Arbuthnot, Sir 
Anthony Grant and Jonathan Aitken.   

Only one other MP besides Campbell-Savours focused his firepower on Tiny Rowland and Lonrho, 
Conservative Ivan Lawrence.  

 
But whilst Campbell-Savours’ vehement attacks on The Observer were just beginning, Neil Hamilton’s 
more restrained probing was drawing to a close.  He countered Rowland’s publicity coup by tabling the 
last four of a total of just nine written questions since his first, 3½ years earlier.   

Exploring Rowland’s relationship with Egyptian diplomat Dr Ashraf Marwan; and Lonrho’s links 
with Dassault and its trade with Libya, Hamilton asked:  

 

1. The Secretary of State for Foreign and Commonwealth Affairs: Whether Dr. Ashraf Marwan is an accredited 
diplomat representing the Arab Republic of Egypt in the United Kingdom. 

 

2. The Secretary of State for the Home Department: Whether foreigners holding diplomatic passports, but not 
accredited in the United Kingdom, are exempt from normal entry procedures when visiting this country. 

 
3. The Secretary of State for Defence: What representations he has received on the effects of Lonrho’s attempts to 

frustrate British arms sales to Kenya; and if he will make a statement. 
 

4. The Chancellor of the Duchy of Lancaster: What information he has on the volume of arms export business with 
Libya conducted by Lonrho or its subsidiary company, Tradewinds plc. 

 
Two days later on 6 April 1989 during Business Questions, to the continued bemusement of all on the 
Government and Opposition benches, Campbell-Savours launched another vitriolic attack on Rowland’s 
ownership of The Observer, which he continued to deride as ‘The Lonrho Broadsheet.’  And, though he 
had never concerned himself previously, Campbell-Savours then called on the Leader of the House, John 
Wakeham, to ask the Government to review the decision taken by the Labour Government in 1977 not to 
prosecute Rowland under the Larceny Act of 1861; the Theft Act of 1968; the Exchange Control Act of 
1947; and the Southern Rhodesia (United Nations Sanctions No. 2) Order of 1968. 
 
Three days later on Sunday 9 April 1989, the Mail on Sunday reported that Lonrho intended to sue 
former and serving Ministers, civil servants, and City advisers over the Harrods affair, with claims 
topping £150 million.  The same day The Observer ran four major stories, all of which were Very Bad 
News Indeed for the Conservative Government.  The first was a front-page headline story by Michael 
Gillard, entitled ‘Fayeds: Police fly to Egypt.’  It told of the impetus given to the Serious Fraud Office’s 
investigations into Fayed’s false representations to the DTI, which had been brought about by The 
Observer’s leaking of the DTI report and the resultant rumpus in parliament.  Gillard also referred to 
Lonrho’s appeal to overturn Lord Young’s decisions: (a) not to publish the report; and (b) not to refer 



 19
the Fayeds’ acquisition of House of Fraser to the Monopolies and Mergers Commission, which was due 
to be heard in the House of Lords the next day.  Gillard wrote: 
 

The Opposition will follow the Law Lords hearing very closely.  Labour MPs suspect that Lord Young’s decisions 
may have been influenced by a fear of possible embarrassment over Mohamed Fayed’s contacts with the Prime 
Minister, other Conservative Party figures, and the world’s richest man, the Sultan of Brunei.   

Last week Mr Bryan Gould, Labour’s trade and industry spokesman, asked Young to deny that Fayed had made 
contributions to the Conservative Party.  Yesterday, the SDLP Leader, Mr. Paddy Ashdown, condemned the 
Government’s injunction banning The Observer’s special issue as “concerted suppression.”  

 

This was another of the sort of stories that Campbell-Savours could have been expected to raise on a 
Point of Order in the Commons the following Monday morning. 

In the same issue’s business pages, City editor Melvyn Marckus penned an article focusing on 
Mohamed Al Fayed’s links with the Tories.  The inspiration for his piece was a comment made by Lord 
Young on BBC Radio 4’s Today programme the previous Tuesday, that the inspectors’ report had 
‘clearly disclosed wrongdoing’ by the Fayeds.  In a full-page feature bearing the headline ‘Wrongdoing’ 
in large bold letters, Marckus lambasted the Government for its decisions: (a) not to publish the DTI 
inspectors’ report; and (b) not to refer the Fayeds’ acquisition to the Monopolies & Mergers 
Commission and/or the Office of Fair Trading.   

Another story, which sat alongside Gillard’s on the front page, was even more likely to elicit 
Campbell-Savours’ interest.  Written yet again by Adam Raphael, it focused on Campbell-Savours’ two 
favourite hobby-horses: the matter of MPs’ business interests and their links with professional 
parliamentary lobbyists.  The article was entitled, ‘Lobbyist MPs to face new curbs’: 
 

Parliamentary lobbyists may be forced to apply for registration in order to control mounting commercial pressures 
which have led to one in three MPs acting as paid parliamentary consultants, writes Adam Raphael.   

The Select Committee on Members’ Interests is considering introducing a formal register of lobbyists because of 
increasing concern that the work of Parliament is in danger of being perverted by the large sums of money devoted to 
influencing the course of legislation.  Annual payments for parliamentary consultancies reportedly range from £5,000 
to £30,000 — with one lobbyist quoting £40,000 as a reasonable fee to amend a major piece of legislation.  ‘Some 
MPs are merely using Parliament as a forum for their business activities,’ one noted member of the Select Committee 
said… 

Evidence submitted to the committee has covered a wide range of potential abuses from full-time employees of 
lobbying companies masquerading as parliamentary research assistants, to the parliamentary order paper being used as 
a covert form of influence by commercial organisations….. 

 

A much larger article by Raphael along similar lines appeared on page nine, focusing on the ‘growing 
influence’ of professional lobbyists at Westminster.  Previously, Campbell-Savours had supported curbs 
on the influence of lobbyists at Westminster and had led calls for debates on the issue as far back as May 
1984, so this topic should have been of even more interest to him.   

A close comparison between this article and another that Raphael had penned about lobbyists 
published five years earlier on 1 July 1984, shows that it is, essentially, a rehash of the same piece with 
swathes of identical text, but with some important differences.   

In the 1984 article Raphael had recorded a startling allegation by an unnamed lobbyist — that ‘an 
MP would table a written parliamentary question for £200.’  Significantly, only one lobbyist, Ian Greer, 
was propositioned with this allegation — and this was the only mention of Greer.   

However, the new article carried the same startling ‘cash for questions’ allegation but with far 
greater emphasis, and Greer positively dominated the piece with eight mentions in total.  Equally 
significantly, the new article carried another allegation, that ‘some select committee chairmen have been 
bought.’  The person who was attributed to this allegation was lobbyist Charles Miller, who happened to 
be a former employee of Ian Greer Associates. 

The article was entitled: ‘A £10m TRADE IN INFLUENCE’.  Above the headline were listed six 
bullet points, comprising of four statistics plus the two dynamite allegations: 
 

1. One in three MPs acts as a paid parliamentary consultant 
2. Forty firms now trade as parliamentary consultants, with a total income exceeding £10 million 
3. A brochure produced by Lloyd-Hughes Associates claimed that the company could arrange private  

       meetings ‘with eminent personalities, including Cabinet ministers, the Queen’s private secretary and men  



 20
       at the very top of the UK Diplomatic and Home Civil Service 

4. Twenty MPs’ research assistants are full-time employees of lobbying companies 
5. According to a lobbyist: ‘Some Select Committee chairmen have been “bought” — I have found a  

       large number of venal MPs’ 
6. According to lobbyists, the pursuit of private interests in the Commons commands the following  

            rates: 
Written question………………………..………………….………………..£200 
Alteration of major legislation…………………………….……………£40,000 

 
OPEN FILE: ADAM RAPHAEL reports on the PR industry’s Commons offensive. 
Tory MPs at a recent private meeting of the Conservative [back-bench Trade and] Industry Committee were surprised 
to see a professional lobbyist, Ian Greer, sitting at the back of the room, scribbling notes.  Apart from those invited to 
address the committee and party researchers, only Conservative MPs are allowed to attend meetings of backbench 
MPs.  The lobbyist’s presence was explained by the fact that the visiting speaker was Sir John Clark, the chairman of 
Plessey, which Greer’s firm, Ian Greer Associates, is representing in its take-over battle with GEC.  But some MPs 
attending the committee strongly objected.   

‘This is the first time in all my years in the House that a lobbyist has attended a backbench meeting,’ said one of 
those present.  ‘I regard it as a disturbing commercial intrusion.’  

Greer, who has close links with the Conservative Party, says he is amazed that anyone should have even privately 
resented his presence.  ‘If I had known it caused concern, I would have left immediately,’ he said, claiming that it was 
‘a grey area’.  He also noted that the committee’s chairman, Michael Grylls, MP for Surrey North West, raised no 
objection…   

The lobbyists’ tariffs vary.  But according to one informed source, the rate for asking an MP to put down a written 
question is £200, though ‘one-off’ payments of this kind are very much the exception…   

 
That single issue of The Observer provided the Labour Opposition with enough material to sling at the 
Tories to keep them occupied for months.  The only problem for any pugnacious Labour MP would have 
been which article to select from the four to bash the government with.  The following day in the 
Commons during Points of Order, Labour MP Max Madden zeroed in on Adam Raphael’s piece about 
the rising influence of lobbyists in Westminster: 
 
Max Madden: 

 

 “On a point of order, Mr Speaker.  I apologise for not giving you notice of my point of order, but I expect that the 
article by Adam Raphael in yesterday’s edition of The Observer has been brought to your attention because it makes 
serious allegations about the workings of the House.  In the article, Mr Charles Miller, of Public Policy Consultants, 
is quoted as saying that some Select Committee Chairman had been bought. He says: ‘I have found a large number of 
venal members of Parliament.’   

“The article makes a number of serious allegations, including allegations that some research assistants employed 
by Members are full time members of companies that are professional lobbyists of this House.  The article is 
headlined: ‘A £10 million trade in influence’. 

“It makes serious allegations that I ask you to consider.  As there is a large range of matters affecting a number of 
committees, I should be most grateful if you would consider this matter with a view to requesting the appropriate 
Committees to interview Mr Miller and to consider other steps that could be taken to clean up what is being rapidly 
seen as a corrupt, or potentially corrupt, House of Commons?” 

 
The Speaker responded by stating that he had, of course, seen the article, and that the Select Committee 
was taking evidence on the issue.   

The Speaker then called Alan Williams, Labour MP for Swansea West.  Like Dale Campbell-
Savours, Williams collaborated regularly with Guardian journalists (in his case David Hencke), and he 
also sat on the Members’ Interests Committee regularly.  Like Campbell-Savours, Williams also made 
the most of David Leigh’s Observer “Cementation Affair” articles of early 1984 attacking Mark 
Thatcher and his mother.  (Like Campbell-Savours, Williams would also later collude with 
The Guardian over its ‘cash for questions’ campaign — see the document entitled “The one that got 
away” in Section Two of Guardianlies.com).   

However, despite his previous eagerness to cite The Observer’s articles to attack Margaret Thatcher 
over her son’s dealings in Oman, Williams also passed up the opportunity afforded by Michael Gillard’s 
front-page article to attack her on her dealings with Mohamed Al Fayed and the Sultan.  Similarly, 
despite his interest in lobbyists and Members’ interests, Williams also passed up the opportunities 



 21
afforded by the amazing allegations in Adam Raphael’s two articles.  And, though he would normally 
have been expected to round on Government Ministers who made ill-advised comments off-guard, 
Williams also passed up the opportunity to throw back in Lord Young’s face his gaffe on the Today 
programme that the Fayeds had acquired Harrods via ‘wrongdoing’.   

Instead, like Dale Campbell-Savours, Williams demonstrated a hitherto unseen consideration for the 
Government by forgiving Lord Young for his slip-of-the-tongue, and proceeding to quote from an article 
written by Clive Woolman in that morning’s Financial Times, which revealed that the Inspectors’ report 
had found its way into Tiny Rowland’s clutches via a leak within the Serious Fraud Office or the DTI.   

Next to speak was Labour MP Jeff Rooker, who asked when he would be allowed to table questions 
to the Attorney-General on the Harrods sale. 
 
Labour MP Dennis Skinner then rose from his seat: 

 

“On a point of order, Mr Speaker.  I have been listening very carefully to the points of order that have been raised this 
afternoon…  My hon. Friend the Member for Bradford, West [Max Madden] asked about an article in The Observer, 
which claimed that Members of Parliament who table questions on behalf of somebody else can get £200 a time, and you 
had to say, ‘Sorry, it’s none of my business...’   

“This afternoon, we shall be debating the Electricity Bill…  If we had a proper system in this cock-eyed place we 
would be debating those.. issues and not the Electricity Bill.” 

 
The next MP the Speaker called was Dale Campbell-Savours.  However, like Williams he too passed up 
the opportunity to quote from these articles to criticise the Prime Minister or Lord Young.  He also 
restrained himself from quoting the corruption allegations in Raphael’s two pieces about lobbyists and 
MPs’ outside interests, about which he had demonstrated an all-consuming interest over the years. 

Instead, Campbell-Savours launched another vitriolic attack on The Observer.  Like Alan Williams 
he began by referring to Clive Woolman’s article in that morning’s Financial Times about the leaking of 
the DTI report, before proceeding to announce officially his new campaign against The Observer:  
 
Dale Campbell-Savours: 

 

 “I ask you to be most diligent, Mr Speaker, when dealing with the article, and especially the statement which clearly 
emanates from the serious fraud office.  Will you examine the article on the basis that I intend to table a long series of 
motions that will bring into the public domain hitherto unpublished material that sets out what happened in Lonrho and 
what appeared in the Lonrho Broadsheet over the past few months during which Mr Tiny Rowland has been pursuing 
the Al Fayeds.” 

 
Though the Government benches remained grateful for his unlikely ‘conversion’ to their cause, 
Campbell-Savours’ volte-face continued to make no sense to anyone except Williams and other of his 
confidants.   
 
The Speaker next called Labour MP Martin Flannery, who, like his colleagues Max Madden and Dennis 
Skinner, obviously thought it much better for his party to use The Observer’s stories to attack the 
Government, rather than follow Campbell-Savours’ new example by turning on The Observer for 
providing them with such high quality ammo: 
 
Martin Flannerty: 

 

 “Further to the point of order raised by my hon. Friend the Member for Bradford, West [Max Madden].  I note that the 
Leader of the House is in his place.  The article which appeared in yesterday’s edition of The Observer which was 
written by Mr Adam Raphael reveals a state of affairs that should concern every hon. Member. 

You know as well as I do, Mr Speaker, that the majority of the lucrative consultancies within the House are held by 
Conservative Members.  Most of the consultancies that are held by Labour Members relate to trade unions.  Any other 
consultants on the Labour Benches should be ashamed of themselves.  The article to which I have referred reveals that 
extremely important individuals on the Government Benches have masses of directorships and consultancies, and that 
some of them are in charge of committees…  They know that vast sums are being made by some hon. Members, largely 
Conservative Members…  They are making millions out of their activities…” 
 



 22
While his Labour colleagues continued to feed on The Observer’s handouts, Campbell-Savours tabled a 
written question to the Attorney-General, Sir Patrick Mayhew, asking if he intended to prosecute The 
Observer for publishing extracts from the DTI report. 
 

Meanwhile, over at The Observer, Donald Trelford was no doubt shaking his head in disbelief for 
the third time in as many weeks.  He probably could not understand why Raphael’s two articles had not 
been picked up by Campbell-Savours and Williams.  Trelford would have expected that these two key 
MPs would have used the articles to start up another ‘virtuous circle’ between the Labour back-benches 
and his newspaper, resulting in a right proper ‘Cementation-style’ brouhaha about Tory MPs’ interests 
and lobbyists that would have resulted in another media feeding frenzy.   

Trelford would have been encouraged that the story had at least been picked up by Max Madden, 
Dennis Skinner and Martin Flannery.  After deciding that the issue was too good to let die, Trelford 
opted to give it another airing in the next issue, but this time with increased status as a major editorial.   
 
Meanwhile, on 13 April Campbell-Savours got his new campaign into gear.  Using information supplied 
by Mohamed Al Fayed’s legal adviser Royston Webb, he tabled a lengthy parliamentary motion 
claiming that Home Secretary Michael Howard MP had close family links with a man called Harry 
Landy, who was a director of one of Lonrho’s subsidiaries, London City and Westcliffe Properties Ltd.  
Campbell-Savours stated that this was a cause for concern, given that Howard, when Corporate Affairs 
Minister, had been responsible for recommending the appointment of the DTI inspectors’ investigation 
into House of Fraser — the insinuation being that Howard’s ‘close’ relationship with Landy had 
coloured Howard’s decision to appoint the inspectors.  The motion ended by calling on Tiny Rowland to 
divest himself of control of The Observer.   

Campbell-Savours tabled a second motion the same day, pointing up the fact that Michael Howard, 
when Corporate Affairs Minister, had answered a series of written questions relating to the House of 
Fraser sale.  It ended by calling on Howard to make a statement.   

In fact, Howard’s kinship with Landy was remote (Landy’s father was the brother of Howard’s 
grandmother), and the two had not spoken for years.   
 
Three days later on Sunday 16 April The Observer carried a second re-hash of Raphael’s story about 
Tory MPs’ consultancies, but this time as the lead article on the editorial page.  It was entitled: 
‘Members who lobby in their own interest: ADAM RAPHAEL says too many MPs are climbing on to a 
financial gravy train that brings the Commons into disrepute.’  

However, Dale Campbell-Savours and Alan Williams once again resisted the temptation to raise the 
issue in the Commons.  So, without their co-operation, The Observer’s new campaign thus ground to a 
halt before it had even got going.  Beneath the surface, however, scores of political journalists 
throughout the British media had taken notice of Raphael’s stories. 

Three left-wing journalists in particular would devote much time to investigating Conservative MPs’ 
outside interests and Ian Greer’s lobbying company.  The group consisted of (1) a Guardian 
parliamentary journalist and former Soviet spy named Andrew Roth; (2) a reporter working for Granada 
TV’s World in Action called Mark Hollingsworth; (3) Raphael’s ‘colleague’ on The Observer, David 
Leigh (who was now merely biding his time as The Guardian’s and Campbell-Savours’ inside man at 
The Observer); and (4) Dale Campbell-Savours himself, the Guardian’s principal Commons insider.   
 
This ‘Group of Four’ arguably possessed more power to influence the news agenda in Britain than the 
Government itself.   

Andrew Roth had developed a reputation for knowing everything there was to know about MPs’ 
political traits, business interests and so on, which he encompassed each year in a journal called 
Parliamentary Profiles.  Roth held an office in the basement of an office block (since demolished) 
opposite the Palace of Westminster, which was also used by some MPs for their own offices.  He was 
the natural port of call for any political journalist wanting to know the inside gossip on what was 
happening at Westminster.   



 23
Mark Hollingsworth had developed a reputation as a determined journalist on TV South’s current 

affairs programme Facing South, before becoming a member of Granada TV’s World in Action team the 
previous year.  He had contributed many articles to the left-wing New Statesman and The Observer, and 
written a number of radical left-wing books.  His first, ‘The Press and Political Dissent’, was published 
in 1986.  His second, ‘Blacklist — The Inside Story of Political Vetting’, co-written with Guardian 
journalist Richard Norton-Taylor, was published in 1988.  His third political book, ‘The Economic 
League — The Silent McCarthyism’, co-written with Granada Television’s chief of factual programmes 
Charles Tremayne, had been published only three months earlier on 9 January.   

David Leigh, thanks to the championing efforts of his parliamentary collaborator, had established a 
name for himself as the doyen of investigative journalists.  

And so, while the three journalists got on with their vocation of digging up the dirt on Conservative 
MPs, Campbell-Savours got on with his new job as newspaper ‘delivery boy’ extraordinaire.  He would 
continue to grasp any opportunity, however tenuous, to discredit Tiny Rowland’s proprietorship, and 
Donald Trelford’s editorship, of The Observer. 
 
Accordingly, two days later on 18 April Campbell-Savours tabled a lengthy motion congratulating 
Observer journalist John Sweeney for an article about the illicit eavesdropping activities of a certain 
David Coghlan, but with the rider that article would probably have been censored had it included 
material that was against the interests of Tiny Rowland.  The motion ended by calling on Tiny Rowland 
to divest himself of control of The Observer.   

The next day 19 April Campbell-Savours tabled another lengthy motion.  It alleged that Lonrho’s 
Group Chairman, Sir Edward du Cann, had failed to honour a personal cheque for £25,000 as a 
consequence of being imbued with Lonrho’s business ethics.  It ended by calling on Tiny Rowland to 
divest himself of control of The Observer.   

Five days later on 24 April 1989 Dale Campbell-Savours tabled another three lengthy motions.  The 
first alleged that Dr Ashraf Marwan (a former Egyptian diplomat, House of Fraser shareholder and 
friend of Tiny Rowland) had planned to employ the services of David Coghlan to bug the telephones at 
Mohamed Al Fayed’s apartment block at 60 Park Lane, and that Lonrho must have been involved in 
some way.   

The second alleged that Dr Marwan had been prepared to pay David Coghlan £5,000 per phone-tap 
per line, and that Dr Marwan’s intention had been to record Fayed’s private conversations with his legal 
advisers.   

The third alleged that the phone tapping operation subsequently took place; that David Coghlan 
passed tape-recordings to an alleged associate of Dr Marwan; and concluded by calling on John 
Sweeney to write another article about Coghlan’s alleged phone-tapping exploits on behalf of Lonrho.  
All three motions ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The Observer.   

The next day of 25 April Campbell-Savours tabled another lengthy motion.  It noted that The 
Observer had given credibility to David Coghlan’s claims by publishing John Sweeney’s article about 
him; and speculated whether the article would have been spiked by Tiny Rowland or Donald Trelford 
had they known of David Coghlan’s other alleged exploits on behalf of Dr Marwan.  It ended by calling 
on Tiny Rowland to divest himself of control of The Observer.   

The next day of 26 April Campbell-Savours tabled another lengthy motion.  It noted that Tiny 
Rowland had denied David Coghlan’s claims that he had been employed by Lonrho and called on 
Rowland to sue Private Eye, which had repeated the allegations.  The motion concluded that any failure 
to sue Private Eye would be an admission of guilt, and ended by calling on Tiny Rowland to divest 
himself of control of The Observer.   
 
Meanwhile, four days later on 30 April, The Observer published another front-page headline story by 
Adam Raphael.  It claimed that his ‘Tornado Rip-Off’ story from six few weeks earlier had resulted in 
new allegations being investigated.  The story was entitled: ‘Tornado “bribes” inquiry’: 
 

Allegations that bribes have been paid to British citizens with close contacts to the Government have triggered an 
official investigation into the £15 billion sale of Tornado fighter-bombers to Saudi Arabia.   



 24
The Comptroller and Auditor General, Mr John Bourn, announced the inquiry to a closed session of the Public 

Accounts Committee last week after receiving information from a senior Privy Councillor that huge ‘commission 
payments’ may have been paid to secure Britain’s biggest-ever arms deal.   

The allegations of bribery were apparently passed to the National Audit Office shortly after The Observer 
published an exclusive article on 19 March headed ‘Tornado Rip-Off’.  This detailed the ways in which the Tornado 
export price had been inflated by commission payments made to agents of British Aerospace in order to ‘sweeten’ 
arms sales to Saudi Arabia and Jordan.  Four days after the article appeared Jordan postponed indefinitely its £800 
million order for eight Tornados, saying it could no longer afford them…. 

 

Like Raphael’s earlier ‘Tornado’ article, it was gift to those who sought to embarrass the Conservative 
Government.  However, the next day in Parliament, mindful of his new Guardian job, Campbell-
Savours once again restrained himself from citing The Observer to stir up trouble for the Tories.  
Instead, he consulted his inside man at The Observer, David Leigh, who set about writing up a 
parliamentary motion for Campbell-Savours to table alleging that the article was another manifestation 
of Rowland’s unsuitability as a newspaper proprietor. 

And so, two days later on Tuesday 2 May, Campbell-Savours tabled a lengthy motion castigating 
Raphael’s story as a total fabrication.  It ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control 
of The Observer.   
 
The next day of 3 May Conservative MP Neil Hamilton tabled the last of his three short parliamentary 
motions since his first, tabled two years earlier on 10 March 1987.  It probed Lonrho’s trade links with 
Libya:  
 

That this House notes with concern the close links between Lonrho, its subsidiary Tradewinds, and Dr. Ashraf 
Marwan, a close friend of Colonel Gadaffi and the Libyan regime; takes account of serious security implication; and 
calls for an immediate investigation into the company’s operations. 

 

Two weeks later on 15 May, no doubt encouraged by the unlikely support from the Opposition benches, 
Tim Smith tabled a short motion alleging that the independent directors of The Observer had failed to 
stop abuses by Tiny Rowland.  This was Smith’s only EDM relating to the Lonrho/Fayed battle. 
 



 25

Chapter Four 
 

Defend an Enemy and Smear a Friend — 
— All Part of the Plot 

 
On 16 May 1989 Campbell-Savours tabled three lengthy motions lambasting The Observer’s story from 
12 January 1986, which had told how in October 1984 Mark Thatcher and Mohamed Al Fayed had 
flown together in Fayed’s private jet to visit to the Sultan of Brunei.   

The first motion alleged that the story was false.  
The second motion noted that the story had been criticised by David Leigh, and called on The 

Observer to make the fullest apology to Mark Thatcher.  This is despite (a) David Leigh having authored 
a sustained, three-month long vitriolic campaign against Mark Thatcher between January and April 1984 
over his involvement with Cementation in Oman, and (b) Mark Thatcher being the despised son of 
Campbell-Savours’ & Leigh’s even more despised hate figure, the Conservative Prime Minister.  

The third motion noted that four affidavits had since been produced denying this story.  These 
included one by Han Ling of the Borneo Bulletin, whom The Observer (and, inadvertently, The Sunday 
Times) claimed had confirmed Mark Thatcher’s & Fayed’s visit, and another by the senior Brunei civil 
servant, whom The Observer claimed had written a statement also confirming the trip. 

All these motions were in spite of (a) Campbell-Savours’ championing this same story in the 
Commons on 20 January 1986 eight days after its publication; (b) the continued absence of a denial by 
Mark Thatcher; (c) there having been no previous suggestion from Campbell-Savours (or anyone else 
except Fayed) that the story was false; (d) the absence of any reliable evidence to disprove the story 
from Fayed, such as the flight movements of his private jet for the dates in question showing that his 
aircraft had been elsewhere.  
 
The point about Fayed not providing his flight log is an important one.  During the DTI Inspectors’ 
investigations in 1988 into the House of Fraser sale, Fayed had disputed a claim by Tiny Rowland that 
he, Rowland, had flown to Lusaka, Zambia, on 4 February 1984, in Lonrho’s executive jet.  On pages 
66-7 of the DTI report the Inspectors describe how Rowland’s production of his aircraft’s flight log had 
satisfied them of the truth of Rowland’s version of events.  So, given that Fayed’s story had been 
disproved by such evidence it would certainly have occurred to the Egyptian that producing his own 
flight log would have been powerful proof in disproving The Observer’s story about Mark Thatcher’s 
visit to Brunei.  Yet he didn’t. 

All three of Campbell-Savours’ motions ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of 
control of The Observer.  
 
Two days later on 18 May Campbell-Savours tabled two lengthy motions condemning The Observer’s 
editor, Donald Trelford, for kow-towing to his proprietor.  Both ended by calling on Tiny Rowland to 
divest himself of control of The Observer.  
 
Then, on 23 May 1989, Adam Raphael — arguably the most outspoken journalist at the time on the 
subjects of MPs’ outside interests and the rising influence of lobbyists at Westminster — gave his 
thoughts to the Members’ Interests Committee — of which Dale Campbell-Savours was a member.  
Raphael’s articles on the subjects had led the Conservative chairman, Sir Geoffrey Johnson Smith, to 
call him to give evidence as part of the committee’s ongoing investigations into these two issues. 

As he responded to a question from Conservative MP Robert Adley, Raphael took the opportunity to 
address the smears against him made by Campbell-Savours, sitting opposite:   

 
Adam Raphael: 



 26
“I recognise that I am speaking under privilege here, but unlike some people I do not believe in voicing allegations 
under privilege which I am not prepared to voice outside this place.  Anything I say here, I would be prepared to say 
outside this House of Commons.  I think it is actually an abuse of privilege for people to throw mud and smear 
individuals under privilege.  I say this with some feeling because in recent days I have been a victim of just that sort of 
smear….” 

 
After answering questions from committee members Peter Griffiths, and Sir William Shelton, it was 
then the turn of Dale Campbell-Savours.  He opened his questioning by complementing Raphael on his 
journalism: 
 
Dale Campbell-Savours: 

“Can I say to you that I do not find your evidence in any way confusing.  I think you are being most clear. I agree with 
you in much of the evidence that you are giving and I support wholeheartedly the thrust of your article which, along with 
other Observer journalists, have been well written in my view and have made a major contribution to this debate….” 

 
And later: 
 
Dale Campbell-Savours: 

“Can I now turn you to the principle of the conflict of interests.  You wrote an article on 16 April, ‘Members Who Lobby 
In Their Own Interests’.  Under a paragraph ‘A Frank Disclosure’, you said ‘At the heart of the issue of conflict of 
interests are two unresolved problems: the failure of MPs to agree on a basic code of conduct and the need for franker 
disclosure on the relationship between MPs and those who seek to influence their conduct for reward’.  Could you 
perhaps illuminate further on what you believe to be or what constitutes conflict of interests as a proposition?  What is 
conflict of interests?”… 
“…On the question of conflict of interests can I put to you a scenario set against a background of the interpretation that 
you have placed on conflict of interests and it involves yourself.  I should like to see how you would argue and 
rationalise it publicly against the issues which you quite rightly have raised in this Committee.  When you contacted Mr 
Wolfgang Michell, an agent and representative for Lonhro on 28 February 1989 at Lonhro headquarters and you were 
given a briefing on Jordanian/Malaysian arms dealing, including information on the Tornado contract and the role 
played by British Aerospace, did you feel that in writing an article about these matters in a Lonhro owned newspaper 
you might be furthering in any way the interests of Lonhro?  Did you feel as a journalist that that was a conflict of 
interest in any way?  It might be that you did not, but I should like to see how you felt.” 

 
Adam Raphael let rip: 

“I very much welcome the opportunity to respond publicly to the charges you have been levelling under parliamentary 
privilege.  Whether I am allowed to and whether the Chairman lets me get on with it we will see.   

First of all, I think it should be known that when Mr Rowland tried to take over The Observer I gave evidence to the 
Monopolies Commission saying that he was not a satisfactory owner as far as The Observer was concerned.  My advice 
was disregarded by the Monopolies Commission.  The fact that Mr Rowland did not fire me says something about the 
nature of his ownership and the fact that I have continued to work for The Observer I hope continues to suggest that I am 
an independent journalist who prizes his independence and frankly there are lots of other employers around - Mr Rupert 
Murdoch, Maxwell.  Life in Fleet Street is not an easy one. 

 
Dale Campbell-Savours: 

“Could we get to the conflict of interests?” 
 
Adam Raphael continued to lay into his accuser: 

“I wanted to give that background first of all because basically you have made a number of attacks, trying to smear me, 
suggesting that I am wearing the proprietor’s hat.  I wanted to indicate that I am not.  Of course one considers every 
time one is given a story.  Some of the best stories in my life have come from criminals and one story that was given to 
me by a criminal led to the dismissal and the imprisonment of two Scotland Yard police officers.  As a journalist you look 
at information from wherever it comes and of course if the source is for some reason questionable, as it undoubtedly is if 
it is given to you or it comes indirectly from your proprietor, then you look at it with great scepticism and great care.  I 
have just spent something like 2½ months after this arms dealer came - he gave me some very sketchy information.  Most 
of the information in the articles, if you have re-ad them carefully - or I can go through them with you - was actually not 
based on the information given by the arms dealer; most of it was acquired independently from within Whitehall, from 
sources I have known for 30 years.  I personally am quite proud of those stories and I think they have performed a public 
service.  Of course where I think the scandal lies is that people like yourself can attack me under parliamentary privilege 
and the fact that the rest of Fleet Street does not bother to try to find out whether the stories are correct or not - after all 
they should be.  If they are correct they raise a matter of very considerable public interest; if they are not correct then 



 27
they should be followed up and denounced as such.  In fact nothing like that has happened.  All that has happened is that 
you have put down a series of libellous motions attacking me and attacking my proprietor without a shred of 
evidence….” 

 
The Chairman then interrupted.  Later, under further questioning from Robert Adley, Raphael referred to 
the negative publicity being generated in the British press as a consequence of Campbell-Savours’ 
activites: 
 
Adam Raphael: 

“I really do think :you underestimate what happens in this place.  You only have to have a series of motions from Mr 
Dale Campbell-Savours and it starts commanding large amounts of space in newspapers because obviously libellous 
motions in particular are meat and grist.  Anything which is covered by parliamentary privilege… 

“To purchase the sort of space that Mr Campbell-Savours has been getting recently would cost him many millions of 
pounds.  But by using early day motions in this fashion… You underrate the influence that even an early day motion, 
which I absolutely agree with you is a totally discredited form of communication within this House, but outside it has a 
considerable power.” 

 
Two days later on 25 May, Campbell-Savours tabled another lengthy motion condemning Trelford for 
kow-towing to his proprietor.  It ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The 
Observer.  
 
Meanwhile, right on cue, David Leigh started making noises within the ranks at The Observer that Tiny 
Rowland had been meddling in the running of the newspaper.  And so, two weeks later on 7 June, The 
Observer’s journalists’ union voted 45:5 to ask the paper’s independent directors to investigate David 
Leigh’s allegations of editorial interference.   
 
A week later on 13 June Campbell-Savours tabled two lengthy motions.  One condemned Donald 
Trelford again for kow-towing to his proprietor.  The other called on the Government to prosecute 
Lonrho for transgressions relating to alleged sanctions busting with Rhodesia and other alleged activities 
during the 1970s.  Both ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The Observer.  

The next day on 14 June 1989 Campbell-Savours tabled a lengthy motion alleging that Lonrho 
directors had lobbied the DTI not to publish the DTI inspectors’ 1976 investigation into Lonrho.  It 
ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The Observer.  
 
Five days later on 20 June Campbell-Savours tabled two lengthy motions.  One reported that The 
Observer’s former deputy editor, Guardian journalist Anthony Howard, and The Observer’s journalists 
David Leigh & Paul Lashmar, had either implied or alleged that Tiny Rowland had interfered in the 
editorial content of the newspaper.  The other condemned Donald Trelford for kow-towing to his 
proprietor.  Both motions ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The 
Observer.  
 
A week later on 27 June The Observer’s independent directors released their findings into David 
Leigh’s allegations that Tiny Rowland had interfered in the editorship of the newspaper.  They found no 
evidence to support Leigh’s claims and rejected them accordingly.  The Observer’s journalists’ union 
accepted the independent directors’ verdict overwhelmingly. 

Two days later on Thursday 29 June, right on cue and regardless of the findings of the inquiry into 
his complaint, David Leigh resigned from The Observer, claiming editorial interference by Tiny 
Rowland.  

Four days later on Monday 3 July, the whole front page of The Guardian’s influential Media section 
was dedicated to David Leigh’s resignation from The Observer.  The leading article, by Leigh, was 
entitled: ‘Why I quit The Observer.’  It ended:  
 

The independent directors’ response to this tale of Lonrho’s involvement in helping to implant stories in The Observer 
was to issue a report which referred to little of the key evidence and criticised none of the parties concerned.  They 



 28
spoke of “conflicting evidence” and “sharply differing recollections.”  There was no “hard evidence” of Lonrho 
pressure.   

I felt ashamed.  This was not journalism as I knew it, and it was not The Observer that I had originally gone to 
work for.  I felt it had become a sick newspaper.  How could I write stories exposing conflicts of interest in MPs and 
businessmen, when no-one seemed sufficiently concerned about potential conflicts of interest in my own newspaper?   

As Trelford had said, in his fighting days, The Observer’s reputation was all it had.  I decided to quit. 
 
A smaller article appeared alongside, entitled: ‘What the editor said’, supposedly balancing David 
Leigh’s piece by summarising Donald Trelford’s repudiation of Leigh’s charges.  However, Trelford had 
no part in its composition and it gave a weak impression of his position. 

Another article, entitled, ‘Hard lessons in the power game,’ appeared across the lower third of the 
page.  Billed as having been written by the editor of the Scotsman, Magnus Linklater, it explained ‘why 
independent directors can’t control proprietors.’  The impression was that this was an independent 
viewpoint.  No mention was made of the fact that Linklater was David Leigh’s former News Editor at 
The Observer, where the two enjoyed a particularly close relationship (and also enjoyed complete 
freedom under Trelford).   
 
That same day in the Commons Campbell-Savours tabled another three lengthy motions attacking 
Rowland’s proprietorship of The Observer.  The next day of 4 July Campbell-Savours tabled another 
three lengthy motions attacking Rowland’s proprietorship of The Observer.  The next day of 5 July 
Campbell-Savours tabled another three lengthy motions attacking Rowland’s proprietorship of The 
Observer.  The next day of 6 July Campbell-Savours tabled another three lengthy motions attacking 
Rowland’s proprietorship of The Observer.   

Among these twelve motions included one noting that The Observer’s associate editor David Leigh 
had resigned; one noting that the independent directors of The Observer were investigating allegations of 
editorial interference; one noting David Leigh’s comments in The Guardian that The Observer had 
become a sick paper; and another noting comments in The Guardian that The Observer’s image had 
become tarnished.   

There was no mention of the fact that The Observer’s independent directors and journalists’ union 
had both supported Donald Trelford’s and Adam Raphael’s rejection of Leigh’s charges.  All twelve 
motions ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The Observer. 
 
Meanwhile, Campbell-Savours’ new ally and former enemy, Mohamed Fayed, continued his attacks on 
Tiny Rowland and those MPs who had supported Lonrho’s stance.  Prime among these was back-bench 
Conservative MP Teddy Taylor.  Taylor had been particularly vocal in his criticism of the Government for 
delaying the release of the DTI report into House of Fraser, and he asked many oral and written questions 
on the matter.  It was exactly this kind of pressure, from loyal Thatcherite Tory back-benchers like Taylor, 
that was providing the most pressure on the government to publish the report. 

Consequently, Fayed ordered his private detective, Richard New, to write and send Taylor a series of 
defamatory letters attacking his credibility, all of which were copied widely to MPs across the House.  As 
per usual, they were sent to in the name of a woman called Francesca Pollard, who was working in cahoots 
with Fayed to further her own private battle against Rowland.   
 
Teddy Taylor recalled these attacks five years later in a letter to The Daily Telegraph:  

 

…  It is true that I asked many, many questions and wrote many letters to ministers about the House of Fraser issue.  It 
appeared to me that there was something fundamentally wrong about the Government’s treatment of the House of Fraser 
bids and, more worrying, it seemed quite ridiculous to have a major inquiry into the issue [the DTI Inquiry] and then fail to 
publish it. 

When I started asking these questions I started receiving threats.  More significantly, it was reported to me by a 
friend that a colleague in Parliament was peddling a story that I was on the payroll of the Lonrho company and that 
to that extent my views should be disregarded.  

Of course, I took up the issue with the rumour-mongering MP and he advised me that he had been supplied 
with the information by a “top source”.  However, he agreed to stop his activities when I suggested that the “top source” 
should have a meeting with me.   



 29
However, rumours, however ill-founded, do not die.  Over the past week I have had six approaches from newspapers 

and television companies asking about my business connections and, in one case, whether I was paid for each question.   
Then we had the beginning of the Pollard correspondence.  The lady explained that she was of humble origins, but the 

style of her letters, as they progressed, made it clear that there were authoritative links involved in the composition of the 
letters.   

The whole business has been a rather nasty experience…. 
 
Teddy Taylor confirmed later that the rumour-mongering MP, who was putting it about that he had been 
bribed by Lonrho, was none other than Dale Campbell-Savours.   

After ceasing his attacks on Teddy Taylor, Dale Campbell-Savours got on with the job of attacking Tiny 
Rowland (whom he had previously supported) and supporting Mohamed Al Fayed and Mark Thatcher 
(both of whom he had previously attacked).   

In mid-July Campbell-Savours made two complaints to the Press Council.  Acting as British 
Aerospace’s defender, one attacked Raphael’s ‘Tornado bribes inquiry’ story from 10 weeks earlier.  Acting 
as Mark Thatcher’s defender, his second complaint attacked The Observer’s 12 January 1986 story about 
Mark Thatcher’s visit to Brunei with Mohamed Fayed. 
 
On 24 July 1989 Nicholas Ridley replaced Lord Young Young of Graffham as minister for Trade & 
Industry.  The next day in the Commons during Prime Minister’s question time, on live TV, Campbell-
Savours attacked Rowland over his Tornado ‘campaign’ in The Observer (smearing Trelford and Raphael 
by implication). 
 
Campbell-Savours asked Margaret Thatcher: 
 

 “On Mr Tiny Rowland’s campaign in The Observer on Tornado, the House of Fraser and other matters, did the 
Prime Minister ever meet the Sultan of Brunei and discuss the takeover of House of Fraser?  Is it true that the report 
by the independent directors of The Observer into that newspaper was a whitewash insofar as it believed 
Mr. Rowland when he said that he did not have links with Dassault, while at the same time Lonrho employees were 
busily briefing Fleet Street, especially Jon Craig of The Sunday Times, saying that there were commercial links 
between Lonrho and Dassault?  Is it not time that Mr Rowland divested himself of control of The Observer?”  

 
Between 24 July and 28 July 1989 Campbell-Savours tabled a further twelve parliamentary motions 
attacking Rowland’s ownership of The Observer.  These included a motion noting his complaint to the 
Press Council over Adam Raphael’s ‘Tornado bribes’ story; a motion noting his complaint to the Press 
Council over the ‘Mark Thatcher-Brunei’ story; another noting that Raphael’s BÆ bribes story and the 
Mark Thatcher-Brunei story were both false; another noting that The Guardian had stated that The 
Observer’s circulation fell 7.2% in 12 months to 698,000; and another recalling that The Observer’s Mark 
Thatcher-Brunei stories were written by the paper’s editor, Donald Trelford.  Each of these twelve motions 
ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of control of The Observer. 
 
On 6 November Dale Campbell-Savours tabled another lengthy parliamentary motion attacking Rowland’s 
ownership of The Observer.  It noted, among other things, that the mid-week special edition was based on a 
copy of the DTI report that had been leaked from the Fraud Squad.  As usual, it ended by calling on Tiny 
Rowland to divest himself of control of The Observer. 
 

1990 
 
Between 15 February and 1 March 1990 Dale Campbell-Savours tabled a further eight lengthy EDMs.  
These included one stating that the Monopolies & Mergers Commission should not have allowed 
Rowland to buy The Observer; another stating that files on Rowland carried by MI6 should have been 
available to the Monopolies & Mergers Commission prior to Rowland’s acquisition of The Observer; 
and another noting a story in The Guardian that no one who worked on The Observer cared if Rowland 
sold it.  All ended by calling on Tiny Rowland to divest himself of The Observer. 
 



 30
On 7 March 1990 Tiny Rowland’s persistence paid off a second time when Trade & Industry minister 
Nicholas Ridley published the DTI Inspectors’ report.  As expected, it was a devastating indictment of 
Mohamed Fayed, against whom the Inspectors had compiled evidence that he was a serial liar, briber, 
blackmailer, character assassin, anti-Semite, and thief.   
 
That afternoon, Trade Minister Nicholas Ridley made a statement on House of Fraser to the House of 
Commons, lasting all of two minutes.  Once again, the Labour Opposition and back-bench MPs from all 
sides drubbed the Tory government’s handling of the Harrods sale.   

Labour Trade spokesman Mo Mowlan waded in, castigating former Trade Minister Norman Tebbit 
for clearing the Fayeds’ bid in less than ten days.  One of Tebbit’s successors, Paul Channon, who had 
approved Michael Howard’s recommendation to appoint the inspectors three years earlier, asked Ridley 
why he had decided not to disqualify the Fayeds as company directors.  Liberal Leader Sir David Steele 
suggested that to refrain from seeking disqualification would be tantamount to condoning a money-
laundering charter.  Norman Tebbit welcomed the publication of the report, and expressed regret that it 
hadn’t happened earlier.  Labour MP Robert Sheldon castigated the Fayeds for dishonestly acquiring 
House of Fraser by lying and cheating.  Tory MP Anthony Nelson suggested that the Fayed’s should be 
deprived of the ownership of the company.  Former Labour Leader Michael Foot asked why the 
Attorney-General had not bothered himself to be present in the House for Ridley’s statement.  Tory MP 
Sir Peter Tapsell suggested that many people inside and outside the House would be astonished to learn 
that the Fayeds would not be disbarred as company directors. 
 
Then, once again, Labour MP Dale Campbell-Savours broke ranks to offer Mohamed Al Fayed, and his 
enemies, the Tory government, his lone support by suggesting that non-corporate offers, such as the 
Fayeds’, were not required under the take-over panel code to provide information about their financial 
background.  Campbell-Savours then gave an astonishing oratory lambasting Tiny Rowland’s character, 
and calling for his prosecution under four acts, including the Theft Act. 
 
Tory MP Robin Maxwell-Hislop quoted from the Companies Act, which made clear that lying to 
Government Inspectors, whether under oath or not, constituted perjury, and thus was a criminal act.  
Nicholas Ridley agreed that that indeed was the case.  Labour MP Harry Ewing suggested that the 
Fayeds were not being prosecuted because it was a simple case of one law for the rich and another for 
the poor.  Tory MP Teddy Taylor suggested that at the very least the Harrods bank should have its 
authorisation withdrawn by the Bank of England.  Labour MP Brian Sedgemore asked what political 
debts were being repaid when Norman Tebbit expedited the Fayeds’ acquisition.  Conservative MP 
Kenneth Warren asked who was going to guard the public against the Fayeds, who he regarded as 
crooks. 
 
The next day the British press vented its spleen on the Fayeds.  The Daily Mail ran a four-page spread 
carrying headlines: ‘The false Fayeds’; ‘From a Nile slum to a castle’; ‘This Ripping Yarn so short on 
heroes’; and ‘The day the Fayed mask slipped.’   

Over three pages The Daily Telegraph reported: ‘The lies the Fayeds told’; ‘Were the Fayeds who 
they said they were?’; and ‘Deport them, demands MP’.   
 
But the most scathing criticism of all was carried by The Guardian, which covered the issue with a front 
page headline story by Ben Laurance, Michael White and Mark Milner; and a further nine articles inside 
the paper over three pages. The front-page story was headlined: ‘Fayeds ‘lied over Harrods’.  
The Guardian’s main feature, by Ben Laurance, carried the title: ‘Lies, lies and more lies: the mountain 
that came from Mohamed’, spread across two pages of the broadsheet.  The Guardian’s editor, Peter 
Preston, justified his paper’s heavyweight coverage in an editorial, in which he castigated the Tories and 
Fayeds’ merchant bankers, Kleinwort Benson, and their solicitors, Herbert Smith, for testifying to the 
Fayeds’ false stories of their wealth ‘without even bothering to check properly’.  Preston added: ‘DTI 



 31
Inspectors themselves assuredly need extra resources to check out cock and bull stories of the Al-Fayed 
variety’.  The article was entitled, ‘How lies bring their own reward’. 
 
Later that day, Dale Campbell-Savours tabled an EDM stating that anyone who called Fayed a liar 
would be calling the Sultan of Brunei a liar too.  It ended by calling on Tiny Rowland to sell The 
Observer. 
 
The next day The Guardian ran a further six articles, including another leader entitled ‘Guilty but 
grinning’, in which Peter Preston again lambasted the government and the Fayeds for their ‘gross and 
certified deception’.  Preston concluded that ‘the Fayeds’ dishonest acquisition of Harrods and the other 
stores in the group must rank as one of the biggest financial rip-offs of the century’.  Later that afternoon 
in the Commons, during Prime Minister’s Questions, Labour Leader Neil Kinnock waded into Margaret 
Thatcher.  He lambasted the Government for not prosecuting the Fayeds, who he described as ‘proven 
liars who were guilty of deliberate and persistent dishonesty.’  
 

1991 
 
On 11 July 1991 Dale Campbell-Savours tabled his final two of the fifty-eight lengthy and passionate 
EDMs he had tabled criticising Tiny Rowland’s ownership of The Observer.  His pro-Fayed ant-Rowland 
activities would later be completely ignored by The Guardian, on whose behalf he had served, and would 
continue to serve, on a number of fronts.  And if The Guardian ignored them, as far at the British media was 
concerned, it wasn’t worth reporting. 
 
 



 32

Chapter Five 
 

More Evidence Vindicating The Observer’s Staff 
 
An examination of the events surrounding Campbell-Savours’ and Leigh’s unrelenting attacks on The 
Observer, based as they were on two convoluted complaints about two articles — both of which 
Campbell-Savours had previously championed in the Commons — and their cynical campaign to 
undermine the work and motivation of the paper’s outstanding financial team, are themselves more than 
sufficient to render their allegations against Tiny Rowland, Donald Trelford, Adam Raphael, and The 
Observer’s City staff, as the wicked baseless smears that they are.   
 
However, there is other evidence which disproves further the Guardian-driven campaign to discredit 
Trelford and his staff as Tiny Rowland’s obsequious servants.   
 

Donald Trelford 
 

The charge that Donald Trelford was ‘Tiny’s Poodle’ is perverse, when seen in the light of Trelford’s 
record of doing exactly the opposite of his proprietor’s wishes. 

The celebrated dispute between the two of April 1984, over a major Observer feature alleging tribal 
massacres in Matebeleland, Zimbabwe, is evidence enough.  This dispute did indeed concern an attempt 
by Tiny Rowland to interfere editorially in The Observer’s coverage of a story, but instead of knuckling 
under to his proprietor Trelford turned the issue into a public stand-off between himself and his boss and 
he promised to resign unless Rowland withdrew his threats to withhold Lonrho’s planned investment in 
the paper.   

Then, after forcing Rowland to back down, Trelford returned repeatedly to the same story and 
covered it in exactly the same fashion that had caused Rowland to blow his top. 
 
The basis for their row concerned Tiny Rowland’s considerable investments in Zimbabwe.  These dated 
back to 1947, when Roland “Tiny” Rowland first emigrated to Southern Rhodesia to begin life as a 
farmer.  Sixteen years later in 1963, after building up his own company, Shepton Estates, Tiny agreed to 
sell out to Lonrho (formerly the London & Rhodesia Mining and Land Company) in exchange for 1½ 
million Lonrho shares and his appointment as the Lonrho’s joint managing director.   

Two years later in 1963 Tiny was promoted to chief executive, and well on his way to fame and a 
personal fortune that would be grow to an estimated £200 million.   

Following the Labour Party’s election to government in 1964 new Prime Minister Harold Wilson 
began moves to de-colonise Rhodesia, with proposals to introduce democratic elections and thus black 
majority rule.  But the white settlers, led by Premier Ian Smith, resisted.  After a year of shadow boxing 
on 11 November 1965 Smith issued an illegal Unilateral Declaration of Independence (UDI).  As a 
consequence, within ten days United Nations sanctions were levied against the regime, including far-
reaching trade embargoes that would damage Lonrho’s trading interests severely.   

Following failed attempts to resolve the issue over the next thirteen years by the Tory and Labour 
governments of Edward Heath and Wilson/Callaghan, on 3 May 1979 Conservative leader Margaret 
Thatcher was installed in 10 Downing Street as Britain’s first woman Prime Minister.   

Her first objective was to solve the Rhodesia problem.  Thatcher placed Smith under immediate 
pressure to cede power to the black majority.  Within four weeks Smith handed power to an interim 
government headed by Bishop Muzeweya, prior to negotiations taking place in London later that year.  
Subsequently in December Ian Smith and his opponents signed the Lancaster House agreement, which 
would bring black rule and independence, turn Rhodesia into Zimbabwe, and its capital, Salisbury, into 
Harare. 

In the shock election results that followed Marxist Robert Mugabe was installed as the new black 
Prime Minister, over the West’s and Tiny Rowland’s preferred candidate, moderate Joshua Nkomo.  



 33
Having backed the wrong horse, Rowland moved quickly to protect Lonrho’s interests and soon 
established a working relationship with the new ruler. 

 
And so, to return to The Observer’s front page story of 15 April 1984.  Headlined ‘Survivors tell of 
tribal slaughter’, and by-lined ‘Foreign Staff’, the story began: 
 

WIDESPREAD killings and torture have been carried out in Southern Matebeleland by troops of the notorious Fifth 
Brigade of the Zimbabwe National Army.   

First-hand evidence from victims, revealed to the editor of The Observer on a visit to Matebeleland last week, 
shows the scale of suffering since a curfew was imposed on 3 February. 

The evidence includes a detailed handwritten account by a man who dug a mass grave and watched his 
neighbours shot down by an officer who leaned against a tree and turned on his radio-cassette to cover the noise. 

Other witnesses told of beatings and electric shock torture by the Central Intelligence Organisation (CIO) in 
Bhalagwe camp, near Kezi, from where bodies were taken away every day, some to be buried in the disused 
Antelope mineshaft nearby…. 

 

Inside on page nine a full page article by Donald Trelford entitled ‘AGONY OF A LOST PEOPLE’ told 
the full story: thousands of followers of Joshua Nkomo had been beaten, tortured, raped, and murdered.   

The articles endangered both Tiny Rowland’s fragile relationship with Mugabe and Lonrho’s 
Zimbabwean interests.  Rowland immediately apologised to the tyrant, disassociated Lonrho from the 
story, and criticised Trelford openly for “dishonesty, discourtesy, professional incompetence and 
generally lowering the standards of the newspaper.”   
 
In the next issue of The Observer on 22 April, in a front-page article by Laurence Marks entitled 
‘Rowland lists “Observer” options’, Rowland spelt out what he might do: 
 

Firstly, to close down the paper, retaining the title. 
Secondly, to sell the paper — and nobody’s going to tell me who to sell it to 
Thirdly, to remove Mr Trelford as editor. 

 

Marks’s story of claim and counter-claim between the two spilled over and occupied the whole of page 
five.  In the paper’s leader, entitled ‘Proprietor versus Editor’ Trelford defended his report and called 
for the intervention of The Observer’s independent directors — who had been installed to deal with such 
issues as a condition of the government’s approval in 1981 of Lonrho’s bid for the paper. 

In the next issue of 29 April, in a front-page article entitled ‘Tiny gives Observer full support’, 
Laurence Marks reported that an exchange of letters had taken place between the two, in which Trelford 
threatened to resign if Rowland did not carry out planned investment in the paper.  To this Rowland 
replied that he and ‘Bob Anderson’ were in agreement that they should offer increased financial support 
until The Observer was number one in the field, and hoped that their misunderstandings were behind 
them. 
 
Incidentally, the ‘Bob Anderson’ referred to by Rowland (above) was the then chairman of US oil giant, 
The Atlantic Richfield Company, which owned 20 per cent of The Observer (having formerly been its 
owner outright from November 1976 up to its sale to Lonrho on 9 July 1981).  Yet despite this, during 
the 1982 Falklands War, The Observer of 23 May 1982 carried a story accusing Atlantic Richfield of 
having “secretly defied a British warning about oil drilling rights off the Falkland Islands last year, by 
entering into negotiations with the Argentine Government for a drilling pact in waters claimed by 
Britain” — hardly the stuff of a ‘lapdog’ editor. 
 
But to return to the Zimbabwe article, any suggestion that Trelford’s resoluteness might have been a 
face-saving sham, and that, perhaps, he had assured Rowland privately that he would not run any such 
story again, would have been disproved when The Observer returned to the subject of Mugabe’s 
atrocities in Matebeleland exactly one year later.   

On 14 April 1985 The Observer carried a major article by Richard Hall, entitled ‘Mugabe’s taming 
of Matebeleland’, in which Hall reported: 
 



 34
For the moment there is a relative lull in the Matebeleland violence with only a few killings as army patrols hunt 
down the shadowy ‘super-ZAPU’ dissidents in the bush.  There are no more reports of mass graves.  But stories 
which typify the ominous mood of Matebeleland are still plentiful… 

A black high school headmaster complained that if his staff tell army interrogators they have not seen any 
‘dissidents’ they are beaten for lying.  ‘But if they say they have seen some, they are taken away for not reporting it 
earlier.’… 

According to Nkomo, almost 400 of his ZAPU officials and rank-and-file members have been spirited away — 
more than 100 of them from the turbulent Nkayi area.  ‘They lie unburied in the thickets of Zimbabwe,’ he said.  
‘Mugabe’s party appears intent on defeating us by force of arms’… 

 
Richard Hall returned to the subject again several times, including an article on 20 October 1985 
entitled: ‘Zimbabwe police torturers’:  

 

Torture is being widely used against political prisoners in Zimbabwe, says Amnesty International.   
A report released today says that during interrogation in police stations the detainees are beaten on the soles of 

their feet, given electric shocks, and forced to drink quantities of salt water… 
Arrests on political grounds are usually made by the Central Intelligence Organisation, responsible to a junior 

Minister in the office of Prime Minister Robert Mugabe.  Torture is administered both by police and the CIO 
interrogators. 

 
The suggestion that Trelford kow-towed to his proprietor is shown to be wholly without foundation.  
Indeed, the continued publication of articles hostile to Lonrho’s interests shows the charge to be the 
absolute reverse of the truth. 
 
 

Adam Raphael 
 

Adam Raphael stood accused of having written an anti-British Aerospace article after supposedly being 
cajoled by Donald Trelford, who himself was acting under orders from Tiny Rowland, all because 
Lonrho had business links with rival French aerospace company Dassault.   
 
The very idea that Campbell-Savours & Leigh would believe that Rowland, Trelford, and Raphael 
would collectively act in such a way is absurd.  But it is even more absurd that two arch-leftwing Tory-
haters like Campbell-Savours and Leigh would then be so upset about such supposed activity that they 
would then embark on an unyielding crusade together to expose the matter. 
 
Regardless, there is substantial evidence that exposes Campbell-Savours’ & Leigh’s activities as part of 
their heartless plot to wrest The Observer from Lonrho, of which Raphael’s and Trelford’s careers were, 
to them at least, merely expendable commodities.  Intentional “friendly fire”, perhaps. 
 
In fact, the first “BÆ bribes” story to appear in The Observer was actually published a full five years 
earlier on 12 February 1984, in a front page article by Richard Hall entitled ‘£22 million “sweetener” in 
Jaguar plane deal’.  The piece opened up:  
 

British Aerospace has been accused of agreeing to pay a £22 million commission on a contract for the sale of Jaguar 
fighter aircraft to Nigeria. 

 
A year later on 14 July 1985 The Observer ran a story that was highly critical of Dassault, for 
endangering the prospects of the new planned “Eurofighter” aircraft.  The article, written by Nigel 
Hawkes and Tony Catterall, was entitled: ‘European fighter unlikely to get off the ground’ and featured 
a photograph of the plane bearing the caption ‘EUROPLANE: Downed by the French’.  It alleged: 
 

During the long negotiations over the aircraft it was the French who were the odd men out.  Not only did they favour a 
different type of aircraft, weighing around nine tons and optimised for a ground attack role, but they insisted that 
Dassult-Breguet should have design leadership and more than 30 per cent of the workload. 

 
Furthermore, three years later on 3 July 1988 Business Editor George Pitcher had penned an upbeat 
British Aerospace story entitled ‘BAe’s Jordan deal’, in which Pitcher announced: 
 



 35
The Ministry of Defence is poised to sign contracts with Jordan for the supply of Tornado aircraft in a deal that could 
mark the start of a major new export drive for British Aerospace. 

 
Two months later on 11 September 1988 Pitcher penned another upbeat story about British Aerospace.  
In an item entitled ‘BAe’s crucial week’,  Pitcher reported: 
 

The Farnborough Air Show ended on a high note for British Aerospace with the signing of a £400 million-plus 
military contract with Jordan.   

The deal — exclusively reported by The Observer in early July — is understood to be for eight Tornados and is 
expected to form the basis for Batch 8, the next major set of orders for BÆ and its German and Italian partners. 
 

Adam Raphael’s ‘Tornado Rip-Off’ story of 19 March 1989 is shown not to be the first ‘BAe bribes’ 
story, yet there was no suggestion that the earlier story was a Lonrho plant.  Indeed, it would be hard to 
argue that it was, for the author of the first story of was none other than Richard Hall, who had proved 
his independent journalistic credentials with his scathing articles about Mugabe’s rule in Zimbabwe. 
 
The other articles discussed here — which are critical of Dassault and supportive of British aerospace — 
also bear out Raphael’s and Trelford’s claims that The Observer enjoyed complete editorial 
independence under Rowland’s proprietorship.      

 
 

Melvyn Marckus, Lorana Sullivan, and Michael Gillard 
 
The smear that is among the most perverse is that The Observer’s City editor, Melvyn Marckus, and his 
financial staff Lorana Sullivan and Michael Gillard, were merely doing their master’s bidding by 
investigating and reporting on Fayed’s fraudulent acquisition of House of Fraser, parent of Harrods. 
 
The fact is, this was the greatest financial scandal for decades, as the press’s reaction, following the 
publication on 7 March 1990 of the DTI Inspectors’ report into the affair, bears out.  The Guardian of 
8 March carried ten articles covering more than three pages.  A banner across the centre pages cried out 
“Lies lies and more lies: the mountain that came from Mohamed”.  The following day of 9 March 
The Guardian’s editor Peter Preston described the Fayeds’ acquisition of House of Fraser as “one of the 
biggest financial rip-offs of the century”.   
 
Had the British press not withdrawn from reporting the Harrods affair and left The Observer’s financial 
team isolated as the only ones who did, Marckus and his staff might have taken a more relaxed attitude.  
But having been passed, and uncovered for themselves, copious hard evidence of “one of the biggest 
financial rip-offs of the century” it would surely have been near impossible for any journalist of standing 
to walk away from it, protected as they were from Fayed’s writs by Tiny Rowland’s assurances unlike 
Britain’s other financial journalists who had been intimidated by Fayed’s lies and threats. 
 
That their work happened to coincide with their proprietor’s interests should not have had the 
repercussions that it did for their reputations — especially when the following facts are taken into 
account: 
 
Fact No.1: Much to Tiny Rowland’s dismay, the first newspaper that had fallen for Fayed’s lies about 
himself and had given a positive interview of the Egyptian was actually The Observer itself, in a story 
published on 4 November 1984, two days after Fayed acquired (by deception) Lonrho’s 29.9 per cent 
stake in House of Fraser.   

--------------------------- 
 
Fact No.2: Following Fayed’s acquisition of his prized 29.9 per cent Fraser shareholding Tiny Rowland 
lobbied the Department of Trade to release Lonrho from its undertakings not to bid for the company.  



 36
Rowland also lobbied The Observer to report his allegation that the Sultan of Brunei had facilitated 
Fayed’s purchase.  So, if The Observer's editors and journalists had been ready to act at Rowland’s 
behest, one assumes that they would have been most active during this most crucial period, before Fayed 
had mounted his full bid, during which time support by The Observer would have been most valuable.  
However The Observer maintained silent right up until March 1985 by which time it was too late to stop 
Fayed winning control.   

--------------------------- 
 
Fact No.3: The first newspapers to voice rumours that Fayed’s purchase of Lonrho’s Fraser shares had a 
“Far East” dimension, and that Fayed had been favoured with the Sultan’s power of attorney, were 
actually The Guardian and The Daily Telegraph on 8 & 19 December 1984 respectively, not The 
Observer, though The Observer had been the first newspaper to be privy to such rumours. 

--------------------------- 
 
Fact No.4: Far from being Tiny Rowland’s "mouthpiece", the first issue of The Observer to contain an 
article written by its proprietor was published on 14 August 1988, when the paper carried Rowland’s 
seminal piece entitled The Harrods Scandal.  This was nearly four years after Rowland’s battle with 
Mohamed Al Fayed began and over three years after The Daily Telegraph had afforded Rowland the 
same privilege on 29 March 1985. 

--------------------------- 
 
Fact No.5: The first newspapers to publish articles dissecting systematically Mohamed Al Fayed’s 
bogus portfolio of shipping and property assets were The Guardian of 21 March 1985 followed by the 
Financial Times of 31 May.  It was only after these two newspapers withdrew their coverage under 
threat of legal action from Fayed that The Observer then picked up the gauntlet to expose the scandal.   

--------------------------- 
 
Fact No.6: In an article entitled “Guilty but grinning,” published in The Guardian on 9 March 1990 (i.e. 
two days after the release of the DTI Inspectors’ report), The Guardian's editor Peter Preston 
acknowledged the undoubted importance of the scandal.  Preston stated: 

 

“The Fayeds' dishonest acquisition of Harrods and the other stores in the group must rank as 
one of the biggest financial rip-offs of the century.  If that isn't a matter of public interest, then it 
is difficult to know what is.” 

--------------------------- 
 
Fact No.7: in some 230 issues, from its first coverage of 4 November 1984 to the midweek special 
edition of 30 March 1989, The Observer published around fifty articles on the Fayed/Lonrho battle for 
Harrods i.e. less than one per month.  All of these were reproduced in the paper's heavyweight Business 
Section.  Only a small proportion of these were designated the lead story, and even less — a mere 
handful — made it into The Observer's main news pages.  During the same period The Observer's 
Business pages published an estimated 3,000+ articles on other City stories.   

--------------------------- 
 
Fact No. 8: despite the political uproar against the Tories that could have been harvested from the 
Fayeds’ deception of Margaret Thatcher’s administration, during the five and a half years from 
November 1984 to the publication of the official DTI Inspectors’ report on 7 March 1990, The Guardian 
published only one serious article examining the Fayeds’ false claims (the article mentioned in ‘Fact No. 
5, above, published on 21 March 1985).   

--------------------------- 
 
Fact No. 9: On 8 March 1990, following the DTI report’s release, The Guardian published some ten 
articles about the affair criticising: a) the Conservative Government; b) the Fayeds; c) the Fayeds’ 



 37
advisers.  These articles filled The Guardian's front and centre pages and spilled over into its editorial 
section (these articles can be accessed from the index to Section Six of this website), thus confirming the 
sensational newsworthiness of the whole affair.  However, though The Guardian portrays itself as a 
newspaper owned by journalists and run by journalists for journalists, and despite The Guardian's shared 
political standpoint with The Observer, The Guardian afforded no credit whatsoever to The Observer’s 
financial team for bringing the scandal to light.  Instead, the only journalists whom The Guardian 
singled out for praise were its own, for its solitary article of 21 March 1985.  

--------------------------- 



 38

Final Word 
 
Of course, Dale Campbell-Savours, David Leigh, and Peter Preston could plead that their attacks on The 
Observer had nothing to do with The Guardian’s predatory designs on the paper, and that they had 
criticised The Observer purely because, among other things, it had published a false story that had been 
unfair to Margaret Thatcher and her son.   
 
They could also plead that they believed in editorial independence, and that the idea that a newspaper 
proprietor exerting influence over his editor appalled them.  Except for three things: Firstly, neither 
Campbell-Savours nor David Leigh had ever criticised Tiny Rowland’s ownership of The Observer 
previously, and by the time their campaign started Rowland had been the proprietor of The Observer for 
eight years since 1981.  Secondly, for twelve months Rowland had also been the proprietor of the Today 
newspaper, since buying it from Eddie Shah in mid-1986 up to selling it to Rupert Murdoch in mid-
1987.  And neither Campbell-Savours nor David Leigh had complained about Rowland then.   
 
Thirdly, in March 1998 an almighty furore broke out in the British media when staff on The Times 
admitted that their newspaper had tempered its criticism of the Chinese government, because proprietor 
Rupert Murdoch had asked for softer coverage as he had satellite TV ambitions there.  This culminated 
in the resignation of Jonathan Mirsky, The Times’ East Asia editor, who was retained as contributor on 
China.  Two months earlier, Mirsky said:  
 

“The Times has simply decided, because of Murdoch’s interests, not to cover China in a serious way.” 
 
Paddy Ashdown echoed Mirsky’s views in a question to Tony Blair in the Commons on 11 March 1998:  
 

“When, in 1981, Rupert Murdoch sought to purchase The Times newspaper, the then Secretary of Trade and 
Industry, John Biffen, agreed to that purchase without reference to the Monopolies and Mergers Commission on the 
grounds of eight conditions to preserve editorial independence.  Does the Prime Minister accept that gives his 
government responsibility to ensure that those conditions are upheld?” 

 
This controversy over Murdoch caused the Telegraph, The Guardian, the Independent and other 
newspapers to kick up a stink about editorial interference that raged for weeks.  However, despite the 
fact that Murdoch was the Left’s bête noire who was alleged to have ordered his papers to support 
the Conservatives during the general election campaign of 1992, for which The Sun had claimed 
credit for the Tories’ victory, Campbell-Savours did not table a single parliamentary motion or 
written question, nor did he ever speak from the Floor of the House, regarding Murdoch’s overt, 
undisputed interference.  
 
Nor did Campbell-Savours ever complain about the sway that other proprietors held over their editors 
either.  Eddie Shah and Conrad Black were, if anything, even more “hands-on” in the running of their 
newspapers Today and the Telegraph; while Robert Maxwell of Mirror Group ran his papers like a 
tyrant. 
 
Following a series of cutbacks and asset sales, and against Tiny Rowland’s wishes, on 1 June 1993 
Lonrho finally sold The Observer to The Guardian for £27 million.  In the next Annual Report of 
Guardian Media Group, Chairman Henry Roche announced the purchase with satisfaction.  
“The Guardian”, he confirmed, “had wanted to buy The Observer for years”.   
 
What influence Campbell-Savours & Leigh’s activities had on the decision by the board of Lonrho to 
sell the Observer is open to speculation.  But as a pair of ‘newspaper-delivery boys’ with a difference, 
they certainly did their bit. 

* 


